Vad är Paleo? Lär dig allt du behöver veta

    Vad är Paleo? Och hur kommer jag igång med Paleokost? Till att börja med är Paleo är en förkortning av paleolitikum, äldre stenåldern. I modern tappning är det i grunden en livsstil och ett förhållningssätt till mat och hälsa som är baserad på kvalitén på maten du äter.

     

    I det här inlägget kommer vi gå in i djupet på vad Paleo är och varför det är en kosthållning som är så varmt rekommenderad. Du kommer också få konkreta tips för att enklast komma igång med Paleo – och alla fördelar det ger med sig.

     

    Paleo och dess ursprung

    Under miljontals år levde människan som jägare och samlare. Våra gener har därför utvecklats och anpassats till den mat vi haft tillgång till och generna uttrycks därför optimalt när vi får i oss en kost är anpassad till våra urgamla arvsanlag. Ohälsa och sjukdom är dina geners svar på nya miljöfaktorer och mat som som den inte är anpassad till.

     

    Det vi i dagligt tal kallar paleo är ett sätt att med modern kost efterlikna den mat människan åt under miljontals år under evolutionen och fram till för ca 5000 år sedan. Det vi utesluter är de inslag i kosten som tillkommit sedan vi blev jordbrukare och senare det som följde med den industriella revolutionen. För att dela upp det i stora grupper är det följande som främst utesluts: spannmål, mejeriprodukter och socker.

     

    När vi tittar närmare utesluter vi även halv- och helfabrikat, omega-6-rika vegetabiliska oljor, artificiella sötningsmedel, lightprodukter, e-nummer, tillsatser, sojaprodukter och i viss utsträckning även baljväxter.

     

    Paleo är resten! Vilket innefattar enormt mycket. Grönsaker, frukt, bär, rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, ägg, fågel, inälvsmat, nötter, frön och bra fetter såsom kokosolja, olivolja, avokadoolja, ghee och ister. Fokus ligger på så näringstät mat som möjligt och genom våra recept på den här sidan och i den nya prenumerationstjänsten Paleoklubben, kan du vara säker på att du får i dig nyttig mat.

     

    Fördelarna med Paleo?

    Det finns många stora fördelar med att äta på detta sätt. Du kommer snart att märka att du mår och presterar bättre än någonsin. Jämnare och högre energinivåer, lägre kroppsfett, och bättre återhämtning får de flesta. Personer med sjukdomar får ofta en mängd förbättringar av sina symptom. Magproblem, autoimmuna sjukdomar, hudproblem och bristsjukdomar blir i allmänhet bättre eller t o m helt symptomfria. Inverkan på ett flertal allvarliga sjukdomar undersöks just nu i kliniska forskningsstudier.

     

    Tusentals personer vittnar om hur deras liv förändrats när de börjat följa denna livsstil och bland elittränande är detta verktyg på väg att slå igenom.

     

    Vad som ingår och vad som utesluts

    JA-listan:

    • Kött, fisk, skaldjur, fågel, inälvsmat, vilt, lamm och ägg (helst vildfångad fisk och naturbeteskött)
    • Grönsaker och rotfrukter – även potatis
    • Frukt och bär
    • Ägg, fiskrom, kaviar
    • Kokosolja, avokadoolja, olivolja, ghee, (klarifierat smör)
    • Nötter, groddar och frön, torkad frukt
    • För sötning använd ekologisk honung, banan, kokos eller dadlar. I begränsad mängd lönnsirap och kokossocker.
    • Surkål, benbuljong och gelatin är extra läkande för tarmen
    • Kombucha (fermenterat te)
    • Kimchi
    • Kryddväxter – samtliga. Extra fokus på ingefära, gurkmeja, persilja, vitlök
    • Peppar, chilifrukter

     

    Nej-listan:

    • Processade livsmedel – i princip allt som har en innehållsförteckning och som är fabrikstillverkat.
    • Spannmål som innehåller gluten.
    • Baljväxter i viss mån. Tillåtet om man blötlägger och kokar länge. Dock förespråkas andra grönsaker som är mer näringstäta.
    • Mejeriprodukter: ost, mjölk, grädde. Mest på grund av mjölkproteinet. Laktosfritt är inte ok heller pga hårt processade produkter som är pastöriserade och ofta med tillsatt socker
    • Socker. Artificiella sötningsmedel

     

    Så här kommer du lätt igång med Paleo

    1. Rensa

    Börja med att rensa ur skafferi, kylskåp och frys. Du måste ta kontroll över vad du har hemma helt enkelt. Nyckeln till att lyckas med Paleo är att PLANERA. Ta bort allt halvfabrikat och allt som innehåller vetemjöl, socker och alla mejerier.

     

    2. Handla nytt

    Nu är det dags att fylla dina skåp med mat som man SKA äta.

     

    • Protein: Köp helst gräsbeteskött eller kött som är närproducerat och ekologiskt. Du kan också handla viltkött, lamm, fisk – bäst är vildfångad lax och makrill då dessa innehåller höga halter av omega 3. Men all fisk och alla skaldjur går bra. Undvik dock fisk från Östersjön och köp helst fisk som är MSC-märkt för ett hållbart fiske. Fågel: kyckling, kalkon, anka etc.
    • Grönsaker och rotfrukter: Det bästa är att köpa närproducerat och ekologiskt. För att hitta det bästa tänk på att handla efter säsong. Listan på grönsaker är lång. För extra bra näringstäthet välj kålsorter och för bra stärkelse välj rotfrukter som kålrot, rotselleri, palsternacka, sötpotatis, morötter, rödbetor etc.
    • Frukt: Ät alla frukter du vill. Om du vill gå ner i vikt ska du dock begränsa fruktätandet till en till max två frukter o dagen. Frukt som är bra att äta är i fallande ordning: päron, citrusfrukter, melon, äpplen, granatäpplen, kiwi och ananas. Vindruvor, bananer och mango ska du äta mindre av om du vill gå ner i vikt. Ananas innehåller antiinflammatoriska egenskaper och grapefrukt ökar ämnesomsättningen. Så ät dessa när du är förkyld eller vill ha en extra skjuts i viktminskningen.
    • Bär: Ät med fördel mycket av blåbär, hallon, tranbär, vinbär, krusbär, jordgubbar, smultron, gojibär, mullbär mfl.
    • Fetter: Ghee – eller klarifierat smör där du filtrerar bort mjölkproteinerna. Kokosolja, olivolja, avokado och avokadoolja. Du får bra fetter från nötter, avokado och fet fisk Undvik alla vegetabiliska oljor såsom solrosolja, linfröolja, margariner. Rapsolja är okej i mindre mängder då denna innehåller minst omega 6.
    • Kryddor:  Du kan med fördel äta alla sorters kryddor. Gurkmeja, vitlök, chilipulver, svart- och vitpeppar, citronskal, kanel, citronmeliss, kummin, oregano, koriander, timjan, oregano, basilika etc.
    • Dryck: Kaffe och te. Vatten. Färskpressad juice, Smoothies. Kombucha. Är du van vid mjölk i kaffet, prova med mandelmjölk (utan tillsatt socker).

     

    3. Laga mat

    Största delen av alla måltider du lagar ska se ut så här på ett ungefär: En del av kött, fågel, fisk eller skaldjur. Flera olika grönsaker, antingen kokta, stekta, ångkokta, rårivna eller råa. Avsluta med lite fetter från avokado, olivolja, nötter eller frön.

     

    För att må bra i både kropp och själ kommer här lite fler tips:

    4. Rörelse

    Gå en promenad, försök ta dig utomhus. Solen ger dig vitamin D som är livsviktigt för hälsan och humöret. Träna det som du gillar. Huvudsaken är att du rör på dig. Behöver du hjälp att komma igång så finns det mängder av personliga träningsprogram och tips alldeles gratis på nätet. Yoga och mindfullnes är bra för kroppen.

     

    5. Sov gott

    För att må riktigt bra är det viktigt att du sover ordentligt. Se till att sovrummet är mörkt. Undvik vitt och blått ljus från tv och datorer i ögonen precis innan du somnar. Försök att sova mellan 7-8 timmar per natt. Om du gör det vaknar du utvilad och behöver så småningom inte ens ställa väckarklockan.

     

    6. Andas

    Börja gärna göra andningsövningar i form av  t ex mindfulness. Det ökar din koncentration och gör dig lugnare. En enkel övning är att sitta ner, sluta ögonen och andas sakta in genom näsan och räkna till fyra, andas sakta ut genom munnen och räkna till åtta. Upprepa 10 gånger. Klart. Gör gärna detta på morgonen så rensar du hjärnan inför dagen.

    Nu behöver du inte göra allt detta på en gång, ta det i din takt och låt övergången till paleolivet få ta lite tid. Man brukar säga att det tar 28 dagar minst innan nya vanor sätter sig…

     

    Lycka till!

    Cecilia Nisbet Nilsson

     


    Autoimmun kost och vår medlemsklubb

    Vi hoppas att du fått bra insikt om vad Paleo är för något och vad det innebär. Vi har en medlemsklubb här på Swedish Paleo som innehåller Paleokost, antiinflammatorisk kost men främst autoimmun kost, även känd som: autoimmun paleo eller autoimmuna protokollet (aip). Om du vill läsa mer om vad det innebär går det bra att göra det genom denna länk: Autoimmun kost (AIP) – allt du behöver veta

     

    I klubben ger vi dig de bästa förutsättningarna att lyckas med att äta autoimmun kost. Du får testa på klubben i 14 dagar kostnadsfritt och bestämma om det är något för dig eller inte. Sedan kostar medlemskapet 69kr/mån. Klubben uppdateras regelbundet varje vecka med nya recept, veckomenyer, fakta om råvaror och annat vi tycker är viktigt att lyfta fram. Vår vision är att alla ska få chansen att bli läkta genom denna kost, så som det hjälpt tusentals andra människor.

     

    Gå med idag – 14 dagar prova på 

     

    / Swedish Paleo