• Återintroducera (AIP)

    När kan jag börja återintroducera?

    Efter att du ätit autoimmun kost och följt det autoimmuna protokollet (AIP) och känner att du mår bra – eller mycket bättre – är din tarmslemhinna läkt och det är dags att börja återintroducera viss mat och dryck som finns på uteslut-listan. Det är viktigt att föra in maten när du känner dig bra, annars kan kroppen bli stressad. I ordningslistan finns fyra olika grupper, baserat på rekommendationer. Men det är upp till dig att välja din egen ordning. AIP fungerar olika från individ till individ.

     

    Så här gör du:

    1. När du valt något som du gärna vill kunna börja äta eller dricka igen bestämmer du dig för en dag som passar, till exempel en helgdag. Börja med att bara äta eller dricka lite, till exempel ett par nötter eller en skiva tomat, vänta 15 minuter och känn efter om du får några akuta reaktioner. Detta kan vara magknip, svullen hals, irritation i ögonen. Om det känns bra, ta en lite större del av livsmedlet och vänta 2–3 timmar. Ät en normalportion om allt fortfarande känns bra, till exempel en hel kopp kaffe, två tomater eller en hel paprika.
    2. Håll koll på reaktioner de närmaste tre dagarna. Under den här tiden ska du inte äta eller dricka livsmedlet alls.
    3. Om allt känns bra kan du börja äta livsmedlet igen.
    4. Återintroducera nästa sak på listan. Upprepa.

     

    Nedanstående livsmedel är uppdelade i olika grupper beroende på hur stor sannolikheten är för reaktion.

     

    Grupp 1 (ger oftast ingen reaktion)

    • Äggula
    • Baljväxter med skida – sockerärtor, gröna ärtor, haricoverts, vaxbönor, brytbönor
    • Samtliga frökryddor; kardemumma, kummin, senapsfrön etc
    • Fiberhusk
    • Senap
    • Svartpeppar/vitpeppar
    • Oljor som sesamolja
    • Ghee

     

    Grupp 2 (kan ibland ge reaktion)

    • Frön – samtliga – även malda frön som tahini.
    • Nötter – hasselnötter, valnötter, macadamia, mandlar etc (utom cashew och pistage)
    • Kakao och mörk choklad
    • Äggvita

     

    Grupp 3 (högre sannolikhet för reaktion)

    • Cashew och pistagenötter
    • Aubergine
    • Paprika och mildare chili
    • Kaffe

     

    Grupp 4 (hög sannolikhet för reaktion)

    • Chili och andra pepparfrukter
    • Potatis
    • Tomater
    • Övriga potatisväxter, physalis, tamarind, gojibär

     

    Symptom att hålla koll på

    Magont, huvudvärk, ont i leder, ovanlig trötthet, allergiska reaktioner och naturligtvis symptom på din autoimmuna sjukdom. Känner du av några av dessa symptom så är det bäst att lägga livsmedlet åt sidan ytterligare någon vecka för att sedan försöka igen.

     

    Allergier

    Är du allergisk mot något födoämne och vill prova att äta det, se till att du har tillgång till allergimedicin. Ät endast en liten bit. Uteblir reaktion, vänta i ytterligare några dagar innan du provar igen. Denna gång lite mer. Testa aldrig något som du tidigare kunnat få anafylaktisk chock av. Konsultera alltid läkare om du känner dig osäker. Målet är att du nu ska kunna äta en antiinflammatorisk kost där du fortsätter att utesluta bland annat vitt socker, tillsatser och gluten. Många mår också bra av en helt mejerifri kost.

    Kommentarer

    avatar