• Återintroducera kost (AIP)

    När kan jag börja återintroducera?

    Efter att du ätit autoimmun kost och följt det autoimmuna protokollet (AIP) och känner att du mår bra – eller mycket bättre – är din tarmslemhinna läkt och det är dags att börja återintroducera viss mat och dryck som finns på uteslut-listan. Det är viktigt att föra in maten när du känner dig bra, annars kan kroppen bli stressad. I ordningslistan finns fyra olika grupper, baserat på rekommendationer. Vi har uppdaterat listorna i maj 2019 så de kan se annorlunda ut än i böcker eller gamla artiklar! Men listorna är bara rekommendationer, det är upp till dig att välja din egen ordning. eftersom AIP fungerar olika från individ till individ.

     

    Så här gör du:

    1. När du valt något som du gärna vill kunna börja äta eller dricka igen bestämmer du dig för en dag som passar, till exempel en helgdag. Börja med att bara äta eller dricka lite, till exempel ett par nötter eller en skiva tomat, vänta 15 minuter och känn efter om du får några akuta reaktioner. Detta kan vara magknip, svullen hals, irritation i ögonen. Om det känns bra, ta en lite större del av livsmedlet och vänta 2–3 timmar. Ät en normalportion om allt fortfarande känns bra, till exempel en hel kopp kaffe, två tomater eller en hel paprika.
    2. Håll koll på reaktioner de närmaste tre dagarna. Under den här tiden ska du inte äta eller dricka livsmedlet alls.
    3. Om allt känns bra kan du börja äta livsmedlet igen.
    4. Återintroducera nästa sak på listan. Upprepa.

     

    Nedanstående livsmedel är uppdelade i olika grupper beroende på hur stor sannolikheten är för reaktion.

     

    Grupp 1 (ger oftast ingen reaktion)

    Äggula

    Baljväxter med skida – sockerärtor, gröna ärtor, haricoverts, vaxbönor, brytbönor

    Kaffe någon enstaka kopp (inte varje dag)

    Kakao eller mörk choklad med hög kakaoprocent

    Kaffe dagligen

    Samtliga frökryddor; kardemumma, kummin, senapsfrön etc

    Fiberhusk

    Senap

    Svartpeppar/vitpeppar

    Ghee

     

     

    Grupp 2 (ger sällan reaktion)

    Frön – samtliga – även malda frön som tahini.

    Nötter – hasselnötter, valnötter, macadamia, mandlar, cashew och pistage.

    Chiafrön

    Äggvita

    Vanligt smör

    Alkohol i små mängder, ej öl (t ex ett glas vin)

     

     

    Grupp 3 (kan fler reagera på) 

    Aubergine

    Paprika och mildare chili

    Skalad potatis

    Linser och kikärtor

    Mejeriprodukter från gräsbetande kor (helfeta)

     

    Grupp 4 (reagerar många på)

    Chili och andra starka pepparfrukter

    Tomater, tomatpuré

    Oskalad potatis

    Glutenfria spannmål och spannmålsliknande växter – havre, quinoa, bovete

    Fermenterade bönor och soja

    Vitt ris

    Övriga potatisväxter, physalis, tamarind, gojibär

    Råvaror som du tidigare varit allergisk mot eller känslig för (läs instruktioner nedan!)

    Symptom att hålla koll på

    Magont, huvudvärk, ont i leder, ovanlig trötthet, allergiska reaktioner och naturligtvis symptom på din autoimmuna sjukdom. Känner du av några av dessa symptom så är det bäst att lägga livsmedlet åt sidan ytterligare någon vecka för att sedan försöka igen.

     

    Allergier

    Är du allergisk mot något födoämne och vill prova att äta det, se till att du har tillgång till allergimedicin. Ät endast en liten bit. Uteblir reaktion, vänta i ytterligare några dagar innan du provar igen. Denna gång lite mer. Testa aldrig något som du tidigare kunnat få anafylaktisk chock av. Konsultera alltid läkare om du känner dig osäker. Målet är att du nu ska kunna äta en antiinflammatorisk kost där du fortsätter att utesluta bland annat vitt socker, tillsatser och gluten. Många mår också bra av en helt mejerifri kost.

     

     

     

    Kommentarer

    avatar