Meny

Swedish Paleo - lär dig mer om autoimmun kost

AIP Kurs

Lär dig allt du behöver veta om den autoimmuna läkande kosten, från start till mål. Detta ger dig en bra grund att stå på när du äter enligt AIP.

Läk dig från autoimmun sjukdom, allergi och inflammation.

Vill du lära dig allt du behöver veta om den autoimmuna läkande kosten och därigenom få nycklarna till hur du kan läka från autoimmun sjukdom, allergi, kronisk inflammation och magproblem? Då är den här onlinekursen för dig!

 

I kursen ingår det 23 lektioner med både texter och videor med kunskap och fakta om den autoimmuna kosten. Du får även praktiska och konkreta råd så att du själv kan uppnå goda resultat.

 

Jag som har skrivit kursen är specialiserad AIP-expert. I över 6 års tid har jag inspirerat och coachat hundratals människor till ett friskare liv.

Du får bland annat lära dig detta i kursen:

  • Allt om AIP och varför detta är en effektiv läkande kost. Du får även kompletta listor på de livsmedel som ingår och utesluts från kosten.
  • Vad som händer i kroppen under tiden du äter autoimmun kost och allt om läkningsprocessen.
  • Varför tarmbakterierna är extra viktiga att fokusera på och du får guide i hur du själv kan göra för att bygga upp din tarmhälsa.
  • Om stresshantering och hur du ska göra för att ta kontroll över din helhetshälsa.
  • Om livet efter AIP, vad du kan äta i framtiden och hur du kan justera kostupplägget om du kört fast.
  • Och mycket, mycket mera!

Vem denna kurs passar:

  • Personer som har kroniska sjukdomar som autoimmun sjukdom, astma och allergier.
  • Personer som har andra sjukdomar kopplade till immunförsvaret, som exempelvis magproblem (IBS), kronisk inflammation, rosacea, med mera.
  • Personer som vill fördjupa sina kunskaper och förstå mekanismerna bakom kostupplägget för att på så vis bli mer motiverade att äta AIP-kosten.

Fördjupa dina kunskaper

Allt du behöver veta samlat på ett ställe.

Sammanfattning

Här hittar du en sammanfattning av de olika delarna och vad de handlar om.

I del 1 går vi igenom grunderna inom autoimmun kost.

 

Vi förklarar varför vissa grupper av livsmedel elimineras, vilka de är, samt vad du kan äta och bör inkluderar i form av extra läkande mat för att bli symtomfri från kroniska sjukdomar.

 

Upplägget i del 1 ger dig en bra grund att stå på kunskapsmässigt. När du väl börjar med autoimmun kost så är det nämligen helt avgörande att du vet vet vad du ger dig in i – och är 100 % beredd att utesluta det som krävs. Det vill säga livsmedel som skapar inflammation i kroppen, livsmedel som är vanliga allergener samt livsmedel som på olika sätt irriterar tarmen.

 

Genom att man eliminerar denna stora mängd av livsmedel kan man urskilja vad man är känslig för eller reagerar på som individ när det är dags att återintroducera de flesta av dem igen.

 

Här får du kompletta listor som gör det enkelt för dig att veta vad du kan äta och vad du bör utesluta. Vi går också igenom vilka livsmedel som är extra nyttiga och som behövs för att påskynda läkning. Vad är det som är så bra med gröna bladgrönsaker, kollagen, fisk o skaldjur, probiotika mm? Här får du veta det.

 

I del 1 tittar vi närmare på autoimmun sjukdom, hur man kan ställa diagnos och hur autoimmun kost kommer in i bilden för att läka kroppen från symtom vid alla sjukdomar som är kopplade till immunförsvaret. Titta om du hittar just ditt problem eller din diagnos och känn dig på så vis trygg i att AIP är rätt kostupplägg för dig.

 

I AIP-skolans olika kommande delar tittar vi närmare på många av de positiva effekter som autoimmun kost för med sig och i del 1 finns en enkel summering.

 

Autoimmun kost leder till exempel till:
Minskad inflammation lokalt i tarmen.
Reparerar en läckande tarm.
Återställer en störd tarmflora, det vill säga dina bakterier i tarmen.
Får immunförsvaret att fungera som det ska och upphöra med attacker på den egna kroppen.
Allt detta sammantaget kan hjälpa dig att få tillbaka hälsan och behålla den i framtiden.

Vad händer i kroppen när man äter autoimmun kost? I del 2 får du veta hur du kan komma att reagera på kosten vecka för vecka den första månaden och du får även fördjupade kunskaper kring kroppens läkning i olika stadier.

 

Läkningen med autoimmun kost brukar gå i olika etapper och i ett pedagogiskt upplägg får du här ta del i allt detta. Delar som vi tar upp i del 2 kring läkandet är: tarmens slemhinna, immunförsvarets viktiga roll, läckande tarm och hormonernas påverkan.

 

Vi benar ut hur allt detta hänger ihop för att du ska uppnå resultat av autoimmun kost. Våra hormoner påverkar till exempel vårt välbefinnande väldigt mycket men hur hänger de ihop med kosten?

 

I del 2 kan du att läsa om alla de positiva ringar på vattnet som autonomin kost ger. För det är inte enbart sjukdom som kan försvinna, många upplever även att man sover bättre, får bättre hårkvalitet och hy, att hjärndimma och nedstämdhet försvinner.

 

För att behålla hälsan måste du dock fortsätta med att vara lyhörd och lyssna in hur din kropp reagerar på det du äter. Vi guidar dig i hur du ska tänka när du kommer in i sista etappen som är återintroduktion. Här gäller det att inte gå för fort fram.

 

Läs mer om alla de olika etapperna och stadierna i ditt läkande i del 2 och kolla hur du kan komma att må vecka för vecka så att du är väl förberedd.

I del 3 får du veta allt om tarmhälsa, nyttobakterier och olika sjukdomstillstånd.
Tarmens hälsa hänger intimt ihop med läkningen av hela kroppen och det är bra att ha koll på hur man bästa själv kan hjälpa tarmen på rätt väg genom autoimmun kost.

 

I denna del får du bred kunskap om vad läckande tarm är och 10 vanliga tecken på att man har det. Naturligtvis får du också tips på vad du ska äta för att läka en läckande tarm så fort som möjligt.

 

Här går vi igenom vad IBS är och du får grundläggande kunskaper kring probiotika – olika nyttokaterier som är bra för att bygga en god tarmhälsa. För att våra hälosamma baktereier ska kunna växa sig livskraftiga i tarmen behöver det extra fokus på mat till dem. Detta kan du äta i form av kostfibrer – eller prebiotika som det också kallas. Här får du en enkel guide till de bästa formerna av prebiotika och i vilka livsmedel du hittar dem.


Utöver detta tillkommer även fem goda och enkla recept som vi särskilt rekommenderar för att bygga en god tarmhälsa.

För att du ska nå hela vägen med autoimmun kost är det viktigt att du får alla pusselbitar på plats i livet, framförallt när det gäller stress och återhämtning.

 

Stress påverkar inte bara ditt immunförsvar utan även det endokrina systemet, det vill säga det som styr dina hormoner och reglerar hormoninsöndringen.

 

Här finns det mycket du kan göra på egen hand. I del 4 får du konkreta tips på aktiviteter och råd kring hur du ska tänka. Detta är något som du kan börja lägga in som rutin i samband med att du äter AIP.

 

Vad gillar du att göra som är avkopplande och som ger just dig energi? Titta igenom vår långa lista med förslag.


I den 4 får du veta mer om vad som händer i kroppen när man är stressad och vilken sorts motion och träning vi rekommenderar när du äter autoimmun kost.

Efter att du ätit autoimmun kost i minst 4-12 veckor är det dags att börja återintroducera viss mat och dryck. I del 5 går vi igenom hur du gör, i vilken ordning du bör plocka in livsmedel och också vilka symtom du ska hålla koll på.

 

Det kan vara svårt att veta när det är dags att ta sig ur den strikta AIP-fasen med eliminering. Här ger vi råd kring hur du ska tänka för att inte gå får fort fram.

 

När du är klar med återintroduktion är tanken att du ska fortsätta med en bred variant av modern paleo med antiinflammatoriska livsmedel.

 

I en lång lista kan du här ta del av vilka livsmedel som vi tycker är bäst att äta efter AIP. På så vis kan du fortsätta att förebygga sjukdom i framtiden och inte riskera att hamna på ruta 1 igen.

Vad gör man om kosten inte verkar hjälpa? I del 6 går vi igenom detta på djupet. Hit kan du återvända efter att du ätit autoimmun kost i minst 90 dagar och inte märker någon förbättring alls (eller väldigt liten), eller om du fortsätter att få nya skov/besvär av din sjukdom.

 

Det finns många åtgärder att vidta både inom kostområdet och inom det som tillhör livsstil. I del 6 hittar du en lång lista på olika exempel på vad denna felsökning innebär.

 

Det kan behövas en förändring inom ramen för AIP, t ex med tillskott av vitaminer, mineraler, probiotika, prebiotika eller matsmältningsenzym. Du kan ha överväxt av bakterier, svamp och parasiter i tarmen som du måste kartlägga via labbtester innan du kommer vidare. Då kan det vara bra att ta hjälp av proffs inom kost och hälsa. I del 6 får du tips på vart du ska vända dig.

Matlagningsskola

Enkel, läkande och god mat. Vi visar hur du gör.

Börja med kursen nu

Ta del av 23 kapitel med tillhörande videor som går igenom det autoimmuna protokollet, från början till slut.