• Om jordmandel och filmtajm

    Varje vecka publicerar vi nya härliga recept i Paleoklubben. Denna veckan är det ”Pytt på brysselkål och kalkon”, ”Glutenfria matpajer” samt goda chokladtryfflar med citronsmak.

    Vi berättar också en del om råvaror varje vecka. Denna veckan är det fokus på jordmandel. Vill du läsa om detta går det bra här också, men vill du ha recepten så ska du absolut gå med i Paleoklubben.

     

    Vi lottar ut diverse produkter till medlemmarna också och just i detta nu har vi fått klart ett samarbete med Zerazza och kommer att lotta ut lite köksprylar framöver. Jättekul! Att vara med i paleoklubben innebär också gemenskap i vår härliga Facebookgrupp (sluten) där det är full aktivitet. Det kostar inget de första 14 dagarna sedan 69 kr/ mån – mindre än en fika :-).

    Prova 14 dagar gratis HÄR

    Här är en matlagningsfilm som visar hur du gör matpajerna!

     

    Lite om jordmandeln

    Jordmandel är varken en mandel eller en nöt, så namnet är ju lite missvisande. Kärt barn har många namn. Vi kallar den jordmandel i Sverige, på engelska kallas den Tigernut, på spanska Chufa och på tyska Tigernüß eller Erdmandelen. Växten är ett halvgräs och det är knölarna under jord som man använder. Knölarna är helt glutenfria och godkända inom AIP. De tvättas och skalas och mals sedan ner till ett mjöl.

    Trots att jordmandel är ett relativt nytt inslag i bakning inom paleo och AIP så är det faktiskt en av de äldsta kända odlade grödorna i världen! I Egypten har man hittat arkeologiska fynd av vaser som innehöll jordmandel, vilket pekar på att de små knölarna användes i matlagning för över 4000 år sedan.

    Skärmavbild 2017-02-20 kl. 14.00.59

    Fyra anledningar till att äta och använda  jordmandel:

    1. Den är nyttig. Jordmandeln är rik på mineraler, huvudsakligen fosfor och kalium, men även natrium, krom, magnesium, järn, koppar, zink och mangan. Den innehåller enzymer som hjälper till vid matspjälkning – lipas och amylas. Vitamininnehållet består huvudsakligen av vitamin C, E samt B-komplexet utom B12.

    2. Bra vid autoimmun paleo istället för nötter (och för nötallergiker såklart.) Nötter är en vanlig allergen och kan irritera tarmen. Därför utesluts nötter under en elimineringstid när man äter enligt AIP.

    3. Väldigt användbar. Den är bra att baka med. Jag tycker att konsistensen blir bättre än t ex mandelmjöl eller kokosmjöl. Man kan panera i mjölet (istället för ströbröd) och jordmandelmjölet kan ätas utan tillagning i form av dadelbollar eller energibars etc.

    4. Jordmandeln är väldigt god! Smakar nötaktigt och sött.

    Skärmavbild 2017-01-18 kl. 19.48.21

    Är du nyfiken på att prova? Kolla i hälsokosten där den ibland heter Chufa eller Erdmandelen. Den finns t ex hos Gryningen på Folkungagatan i Stockholm eller säljs på det glutenfria bageriet ”Friends of Adam” i Hornstull, Stockholm. Gryningen kan man även handla hos online: du hittar mjölet HÄR.

    Köp jordmandelmjöl online även hos www.dorimax.se samt hos Husapoteket.se

    Kommentarer

    avatar