• Därför är b-vitamin viktigt

    Inom både autoimmun kost, AIP, och paleolitisk kost brukar vi trycka på vikten av att äta extra fisk och skaldjur. En av anledningarna till detta är att man då får i sig mycket av de så viktiga B-vitaminerna. Dessa behövs för mängder av funktioner i kroppen. Har man brist på någon form av B-vitamin uttrycker det sig oftast i trötthet, yrsel, sköra naglar och sprött hår eller håravfall. Här går vi igenom varför du bör se till att få i dig B-vitaminer via maten.

     

    B-vitaminerna behövs för att kroppens ämnesomsättning, immunförsvar, nervsystem och celldelning. Och som sagt är även hud, hår och naglar beroende av B-vitaminer. Eftersom vi inte kan bilda vitaminerna i kroppen behöver vi tillgodogöra oss dem via kosten eller tillskott.

     

    Flera olika sorter

    Det finns totalt åtta olika B-vitaminer där alla har separata uppgifter och kan därför inte ersätta varandra. Några av de viktigaste är vitamin B6-, B12 och B9 (folsyra).

     

    B-vitaminer finns främst i animaliska råvaror som kött, fisk, skaldjur och ägg. Men B-vitamin finns även i broccoli, avokado, spenat och andra gröna bladgrönsaker.

     

    B12 är viktigt för att det behövs för att kroppen ska kunna tillverka röda blodkroppar, för cellernas ämnesomsättning och för att musklerna ska kunna få snabb energi. Vitaminet hjälper även signalämnena i hjärnan att ”prata” med varandra och är nödvändigt för tillverkningen av DNA, den genetiska kod som i sin tur programmerar alla nybildade celler.

     

    Vitamin B12 förekommer dock inte i tillräckliga mängder i vegetabiliska livsmedel. Det är därför vanligt att veganer och vegetarianer har brist på just B12. B12-brist är också vanligt hos äldre personer då de ofta har svårare att tillgodogöra sig vitaminet.

     

    Magproblem och läckande tarm

    Man kan ha brist på B-vitamin även om man äter en varierad kost. Detta beror då oftast på att man har en tarm som är i obalans. Har man en autoimmun sjukdom eller IBS så hänger det ofta ihop med skadad tarmslemhinna och läckande tarm.

     

    Detta ger i sin tur sämre näringsupptag i och med att de skadade tarmcellerna har svårt att ta upp vitaminer och mineraler. Men genom att äta autoimmun kost så läker du effektivt tarmen igen och problemet är snart löst.

     

    Eftersom B-vitaminerna är vattenlösliga så lagras de inte in i kroppen – med undantag för B12.

     

    Sammanfattning:

    B-vitaminerna får du i dig genom kosten, de är vattenlösliga och behöver tillsättas regelbundet. Har man ätit en långvarig vegetarisk kost kan man lida av B12-brist. Har man en läckande eller skadad tarm så kan man också ha B-vitaminbrist.

     

    Det är då bara att lägga till lite extra fisk och skaldjur eller inälvsmat i kosten. Tillskott ska inte behövas i kosten om man inte har väldigt låga nivåer. Du kan kolla nivåerna enkelt med ett blodprov på vårdcentralen eller via Werlabs.

     

    B-vitaminerna behövs för att du ska ha starka naglar och bra hårkvalitet men de behövs även för bildandet av blodkroppar, läkning av sår och skador samt för att bygga upp ett effektivt immunförsvar.

     

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments