• Jordmandel – en supernyttig rotknöl

    Jordmandel är en ny stjärna på hälsohimlen och det är inte svårt att förstå. Den lilla rotknölen är väldigt näringsrik, tät på främst mineraler men även vitaminer och dessutom packad med kostfibrer som är bra för magen. Här går vi igenom jordmandelns fördelar och du får också tips på tre helt suveräna recept.

     

    Nyttigheter i jordmandel

    Till att börja med ska vi reda ut att jordmandlar inte är nötter eller mandlar, utan små glutenfria rotknölar från ett halvgräs som växer i södra Europa och Sydamerika. De är perfekta att använda för den som inte kan äta nötter eller gluten. Namnet jordmandel har den fått tack vare att den ser ut som en liten nöt, men den liknar mer en hasselnöt än en mandel dock.

     

    Det finns många olika hälsofördelar med att baka och använda jordmandel i kosten.

     

    Jordmandel är bland annat rik på mineraler, och huvudsakligen fosfor samt kalium men även natrium, krom, magnesium, järn, koppar, zink och mangan. En riktig mineralbomb med andra ord!

     

    Dessutom innehåller jordmandel enzymer som hjälper till vid matspjälkningen – lipas och amylas. Och så innehåller den även mycket kostfiber (prebiotika) vilket ger mat åt våra nyttobakterier i tarmen.

     

    Jordmandeln vitamininnehåll består huvudsakligen av vitamin C, E samt hela B-komplexet utom vitamin B12.

     

    Letar du efter att köpa jordmandlar så finns de att köpa lite varstans online idag. Bara för några år sedan var det nog få som ens visste att det fanns något som hette jordmandel, men på senare tid har det dykt upp massor med olika sorter att välja bland.

     

    Jordmandeln är inte bara nyttig utan väldigt god också. Den har en söt och nötig kataktär.

     

    Jordmandeln har också en egenskap som är bra för den som är sockersugen eller lider av sockerberoende. När man tuggar på jordmandel ger den nämligen en söt smak utan att påverka blodsockret, och den hjälper till att istället dämpa sötsuget på lång sikt. Att köpa hem en påse hela jordmandlar och sedan äta dem som snacks är därför en väldigt bra idé. Ett tips är att blötlägga dem över natten och sedan torka dem på låg värme i ugnen – då blir de extra knapriga och goda, och påminner lite om rostade mandlar.

     

    Fakta och kuriosa

    Kärt barn har många namn. Vi kallar den jordmandel i Sverige, på engelska kallas den tiger nut, på spanska chufa och på tyska tigernüß eller erdmandeln. De små knölarna är godkända inom den autoimmuna kosten, AIP. Och du kan köpa jordmandel i olika former: hela, malda till grovt eller fint mjöl.

     

    Trots att jordmandel är ett relativt nytt inslag i Sverige så är det faktiskt en av de äldsta kända odlade grödorna i världen. I Egypten har man hittat arkeologiska fynd av vaser som innehöll jordmandel, vilket pekar på att de små knölarna användes i matlagning för över 4000 år sedan.

     

    Jordmandeln är också väldigt användbar. Du kan mixa hela, blötlagda jordmandlar till ”mjölk”. Du kan äta dem hela som snacks. På mjölet kan du göra gröt, matpajer, småkakor, smulpaj och knäckebröd. Du kan panera fisk och kyckling i mjölet istället för ströbröd och du kan göra goda rawbollar till fikat.

     

    Tre recept med jordmandel

    Här är tre av våra mest populära recept med jordmandel:

     

    Kanelkakor

    AIP: Knapriga kanelkakor. Ljuvligt goda som går åt i ett nafs. De innehåller även nyttiga aminosyror som L-glutamin och glycin. Så ta en kaka till!

    äppelgröt med kanel

    AIP: Jordmandelgröt. Smakar som inget annat, men påminner om havregrynsgröt. Servera med lite kall kokosmjölk eller bananmjölk eller ät med banan.

    AIP: Flatbread gjort på endast jordmandelmjöl, vatten och salt. Goda som alternativ till knäckebröd.

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    2 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Helen Röhnisch
    Helen Röhnisch
    6 månader sedan

    Hej!
    Har nu köpt hel jordmandel och tänkte pröva med att rosta dom i ugnen, hur gör jag?
    Hälsningar
    Helen Röhnisch