• Guide till hur du börjar med läkande AIP kost

    Funderar du på att börja med autoimmun läkande kost, AIP, men vet inte riktigt hur man gör? I den här artikeln har vi sammanfattat de bästa metoderna och knepen för att komma igång med AIP så smidigt som möjligt!

     

    Med den läkande AIP-kosten får du hjälp att bli av med eller lindra symtom vid autoimmuna sjukdomar, kronisk inflammation och magbesvär. Metoden kan också vara effektiv mot andra besvär som är kopplade till immunförsvaret som allergier och hudproblem. När man äter enligt AIP kan man också få hjälp med vikten, antingen regleras den upp om man väger för lite eller så går man ner i vikt om man har behov av det.

     

    Att äta AIP innebär att du lagar din egen mat från grunden. För att underlätta för alla som vill äta denna kost så har vi under årens lopp komponerat goda och enkla recept. I vårt medlemskap kan du välja mellan 1100 recept!

     

    Men hur gör man då om man vill komma igång med denna kost? Naturligtvis kan du plocka recept helt på egen hand och välja att göra ett eget upplägg. Men vill du ha hjälp på vägen så finns det två olika populära strategier att välja mellan. Antingen kickstarta eller ställa om långsamt. Vilken metod passar dig?

     

    Kickstarta med AIP

    Kickstart – passar dig som:

     

    ✔ Är villig att göra stora förändringar i din vardag, främst vad gäller matlagning.

    ✔ Kommer att hinna med att prioritera all planering runt AIP.

    ✔ Är redo att sätta i gång på en gång.

    ✔ Brukar fixa förändringar bra.

     

    Så här gör du:

    Du går in på vår hemsida och anmäler dig till vårt kickstartsprogram. Kickstarten är ett komplett startprogram för dig som vill börja läka med hjälp av AIP-kosten. Här får du veckomenyer, inköpslistor och dagliga guider som du kan följa under dina 4 första veckor med kostupplägget. Vi har valt att bara inkludera lättlagad och god mat för att ge dig en så enkel och smidig start som möjligt. Du hittar det här.

     

    När du kickstartar med AIP så går du direkt in på den nya maten redan dag ett. Det är många råvaror och livsmedel som du då tar bort från en dag till en annan.

     

    Livsmedel att ta bort direkt:

    Spannmål med gluten, bönor och linser, potatisväxterna där potatis, tomater, paprika, chili och aubergine ingår. Du utesluter även kaffe, kakao, mejeriprodukter, ägg, nötter och frön samt växtoljor med omega 6, socker och alkohol.

     

    Anledningen till att man tar bort så mycket är att samtliga dessa råvaror kan störa vårt immunförsvar eller vår tarmslemhinna. Detta är våra vanligaste allergener – det vill säga de livsmedel som man vanligast utvecklar en allergi mot – samt de råvaror som innehåller mest av antinutrienter. Läs mer om antinutrienter här och vill du fördjupa dig i den autoimmuna kosten AIP så kan du läsa en mer fördjupande artikel här.

     

    När du tagit bort så många råvaror och livsmedel från kosten så kan man ju undra vad som blir kvar? Väldigt mycket, är faktiskt svaret. All detta nedan kan du välja bland:

     

    • Samtliga animalier som till exempel kött, inälvsmat, fisk, skaldjur, fågel.
    • Grönsaker som till exempel broccoli, sparris, vitkål, sötpotatis, morötter, spenat, palsternacka, kålrot, zucchini, pumpor, blomkål, rödbetor, lök, purjolök, surkål, syrade grönsaker, vitlök och samtliga kryddor (utom frökryddor, peppar och chili) framförallt persilja, ingefära, gurkmeja, basilika, oregano, timjan, dill, koriander eller rosmarin. Bladgrönsaker som spenat, grönkål, ruccola, mangold.
    • Du kan även äta alla frukter och bär utom physalis (som tillhör potatisväxterna).
    • Det går bra att baka bröd och bakverk av kokosmjöl, kassavamjöl, bananmjöl, jordmandelmjöl, potatismjöl, sötpotatismjöl, arrowrot och konjakrotmjöl.
    • Istället för kakao kan man använda carobpulver och istället för kaffe drick cirkoriakaffe eller te av valfri sort.
    • Som ersättning till vanlig mjölk används kokosmjölk inom AIP.
    • Fetter som används vid AIP är främst olivolja och kokosolja men även avokadoolja går bra.

    Långsam omställning till AIP

    Långsam omställning – passar dig som:

    ✔ Har ett fullbokat schema.

    ✔ Känner dig stressad över att lägga om kosten från en dag till en annan.

    ✔ Trivs bäst med att göra saker i faser under längre tid för att vänja dig.

    ✔ Är en person som ofta tänker ”allt eller inget”, vilket brukar leda till att du avbryter projekt efter ett tag.

     

    Gör så här:

    För många kan det bli lite väl mycket att plocka bort en massa livsmedel från en dag till en annan. Då går det bra att göra omställningen successivt genom att ta bort några livsmedel i veckan under fem veckors tid.

     

    Långsam omställning – några grupper i veckan.

    I denna ordningen plockar du bort de livsmedel och råvaror som inte ingår i AIP-kosten:

     

    • Vecka 1. Spannmål med gluten, spannmålsliknande växter och alkohol
    • Vecka 2. Baljväxter och potatisväxter
    • Vecka 3. Kaffe, kakao och mejeriprodukter
    • Vecka 4. Ägg och socker
    • Vecka 5. Nötter och frön/fröbaserade kryddor

     

    När du plockat bort alla livsmedelsgrupper så har du automatiskt hamnat i en strikt AIP-kost.

    Du kan välja att gå med i en långsam omställning hos oss, då får du hjälp vecka för vecka i hur du ska göra.

     

    Nu kör vi!

    När du bestämt dig för vilken metod du ska välja ska du sedan äta enligt AIP i mellan 30 till 90 dagar. Under denna tid som kallas läkningstiden är det även bra lägga till:

    • Kollagenpulver. Du kan blanda det i maten eller en kopp te. Kollagen hjälper kroppen att bilda nya celler i leder, hud, tarmslemhinnan och muskler.
    • Probiotika i form av tillskott eller surkål, egen kokosyoghurt och kombucha (fermenterat te). Probiotika är nyttiga bakterier som stöttar ditt immunförsvar och hjälper dig att ta upp näring från maten.
    • Inälvsmat eller kapslar med frystorkad ekologisk inälvsmat (finns att köpa online här). Inälvsmat är packat med vitaminer och mineraler.

    Här är 7 till tips när du ska lägga om kosten:

    1. Sätt ett startdatum

    Förbered dig genom att plocka ut ett startdatum. Det kan vara den första i kommande månad, eller en helg då du vet att du har tid att laga mat.

    2. Berätta för andra

    Berätta gärna för din familj och dina vänner (och på jobbet) att du ska börja äta antiinflammatorisk kost. När man formulerar någonting högt för andra brukar det motivera extra att verkligen komma igång. Det kan också vara bra för din omgivning att vara lite förberedd.

    3. Rensa ut och släng

    Börja med att rensa ur skafferi, kylskåp och frys. Du måste ta kontroll över vad du har hemma helt enkelt. Nyckeln till att lyckas är att planera. Ta bort all processad mat och halvfabrikat, samt allt som innehåller vetemjöl, socker samt alla mejeriprodukter. Tycker du att det är synd att slänga detta så ge bort det till någon.

    4. Gör egen plats

    Gör gärna egna hyllor med bara din mat i hushållet om ni är fler personer. T ex en hylla för dina konserver, tetra och mjöl i skafferiet och en låda med dina rätter, kött, fisk, kyckling, grönsaker och bär i frysen

    5. Laga mycket mat på en gång

    För att inte hamna i akuta nödlägen utan någonting hemma är ett bra tips att laga extra mycket mat och frysa in. Du kan till exempel göra ett par plåtar med ugnsrostade rotfrukter, extra många biffar, en vegetarisk eller annan gryta, laga till ett par kycklingar i ugnen eller tillaga några dubbla satser av någon maträtt du gillar i medlemsklubben.

    6. Handla hem i förväg

    Kokos aminos ger en god smak till det mesta och är en nyttig variant av soja. Du hittar den i välsorterade butiker eller online. Det ingår kokos aminos i många av våra recept, så det kan vara bra att inhandla i förväg. Likadant med de glutenfria mjölsorterna vi använder vid bakning. Detta är t ex kokosmjöl, arrowrotmjöl, jordmandelmjöl och kassavamjöl. Du hittar förslag på märken som vi rekommenderar i vår shop här.

    7. Ha tålamod

    Tänk på att du bör äta AIP i minst fyra till tolv veckor för att nå bästa resultat. Börja inte återintroducera innan du mår bättre och dina symtom försvinner..

     

    Efter AIP

    Efter elimineringsfasen kan du åter börja äta nötter, frön, ägg, baljväxter, potatis, tomater, paprika, chili och växtbaserade mejerier, som mandelmjölk.

     

    Vi rekommenderar inte att man återgår till socker eller gluten. Detta kan driva på inflammation och orsaka läckande tarm vilket i sin tur kan leda till att aktivera autoimmuna sjukdomar, kroniska inflammationer och allergier. Man bör även se upp med mejeriprodukter, men del klarar dock av exempelvis getost, feta och buffelmozzarella.

     

    Efter tiden med AIP är det sedan bra att hålla sig till en antiinflammatorisk paleokost för att behålla sin hälsa även i framtiden. Det går också utmärkt att återvända till en ”kur” med AIP några veckor om året för att vässa immunförsvaret och få en extra dos av riktigt nyttig och läkande kost.

     

    Här på Swedish Paleo får du all den hjälp du behöver för att på bästa sätt lyckas med den läkande kosten, och för att få tillgång till alla recept, startprogram och veckomenyer så kan du skapa ett medlemskap hos oss. I medlemskapet ingår det en provperiod på 14 dagar (där du själv får avgöra om detta är något som passar dig) och sedan betalar du antingen månadsvis, kvartalsvis eller årsvis om du väljer att fortsätta och ge AIP en riktig chans. Här kan du starta din provperiod på medlemskapet.

     

    Vi har idag haft tusentals nöjda medlemmar hos oss på Swedish Paleo, och vill du läsa några inspirerande framgångshistorier så hittar du det här.

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments