• Trippelbloggen – våra tankar om meditation

    Vi har alla lite olika syn på meditation. Men de flesta är eniga om att det behövs och är ett bra hjälpmedel mot stress. Här är våra tre, lite olika, meningar om detta.

    Anna Skoglund

    Anna Porträtt2

    Jag vet att yoga och meditation är bra och att man mår bättre, att man får ett inre lugnt och stillhet. Dessvärre är jag usel på att utöva det själv. Jag har kommit så långt så att jag funderar på att testa yoga för löpare, men längre än så har jag inte kommit. Däremot kan jag uppnå nåt som kan liknas vid meditation när jag springer. När löpsteget sitter, och solen skiner, och jag springer (med fördel) i skogen, när allting klaffar och benen springer av sig själva, ja, då vandrar tankarna för sig själva. Ibland vet jag inte vad jag tänker på, ibland löser jag diverse problem, ibland planerar jag jobb. Det är när allting funkar och kroppen sköter sig själv.

    Just nu är det inte alltid så, utan jag får kämpa lite med steget och drivet, men jag kommer att komma dit igen. Men när löpningen är trög och inte flyter på, då är det inte så meditativt.

    Att lyssna på bra musik i  hörlurar med bra ljud är ett annat sätt för mig att uppnå lite meditativt tillstånd. Och är bra för själen också. Och när ingen se mig så brukar jag dansa lite också. Det är kul. Äh, jag dansar även om andra ser mig, och sjunger. Det är också gott för själen. Och ett sätt att sprida glädje.

    Att vakna på morgonen och vara utvilad, och tacka mig själv för att jag lyckades lägga mig tidigt kvällen innan är också en väldigt trevlig känsla. Så kommer det inte att vara imorgon. Det är så väldigt sällan faktiskt, men nåt jag jobbar på. /Anna

    Cecilia Nisbet Nilsson

    Cecilia porträtt

    Lite då och då hör jag mig själv säga ”jag borde meditera mer”.  För varje gång jag gör det mår jag så bra. Men det gäller ju att få till det. Mindfulness är lättare tycker jag. Det kan du göra framför datorn, på en parkbänk, i sängen på morgonen. Jag kör den här enkla: Andas in genom näsan och räkna till 4, andas ut genom munnen och räkna till åtta. Upprepa 10 gånger och tänk bara på andningen och att räkna. Effekten kommer direkt. Som att molnen skingrar sig på en mörk himmel. Det plingar till i själen och jag blir lugn. Men. Att få till meditation kräver mer. Ett hjälpmedel som jag använder är appen Head Space. Där får du en enkel guide att lyssna på. Och ren fakta motiverar alltid mig. Här är en faktatext hämtad från SVT:s vetenskapsredaktion:

    Hjärnan mår bra av meditation

    Meditation är rena avkopplingen för hjärnan. Det har amerikanska forskare kunnat visa med hjälp av funktionell magnetröntgen. Genom meditationen sänks aktiviteten i delar av hjärnan som är inblandade när vi dagdrömmer, men också vid psykiska störningar som autism och schizofreni.

    Det hela försiggår i ett nätverk i hjärnan som är aktiverat även vid bland annat uppmärksamhetsstörningar och vid bildandet av den plack som anses ligga bakom demenssjukdomen Alzheimers.

    Effekten sågs både hos personer som hade mediterat länge och hos dem som var mindre erfarna. Forskargruppen vid Yaleuniversitetet i USA pekar på att meditation tidigare har visat sig ha positiva effekter för exempelvis den som vill sluta röka. Att meditation kan ha positiva hälsoeffekter antyder även några andra forskningsstudier. Förra året kunde en annan amerikansk forskargrupp visa att tolv minuters daglig meditation under åtta veckor ökade aktiviteten i delar av hjärnan som är viktiga för våra minnesfunktioner. Meditation har också visat sig kunna förändra blodflödet i hjärnan och bidra till att man mår bättre, något som i sig är positivt för våra minnesfunktioner.

    o-MEDITATION-facebook
    FAKTA: MEDITATION

    Att meditera är att vara i nuet och att för en stund släppa omvärlden.
    Meditation ger en djup vila, både mentalt och fysiskt, och ger både mentala och fysiska effekter.
    För att meditera krävs koncentration.
    Koncentration kan uppnås med hjälp av att fokusera på andningen, ett mantra eller olika bilder.

    Källa: meditera.info

    /Cecilia

    Kalle Kammonen

    Kalle3

    Hur kan meditation hjälpa dig? Meditation kan hjälpa dig på det sätt som du behöver. Men bara för att du inte mediterar så betyder det inte att du saknar allt det som beskrivs. Som vanligt är den egna resan personlig och unik men jag hoppas att detta ska inspirera dig som läser! Så frågan är då, varför meditera?

    Meditation hjälper dig bli Bevittnaren och Observatören. Du utvecklar förmågan att kunna bevittna dig själv, att se ditt beteende och dina val med neutral observation. Likväl utvecklas förmågan att observera det som händer omkring dig och acceptera det. Du kommer att se alla skeenden i livet med observatörens intresse och sluta reagera på ett sätt som inte är till nytta.

    Meditation höjer Tröskeln för vad som stör och som får dig att reagera negativt. Alla har troligtvis upplevt variationer på sin tröskel många gånger. Det räcker nog med att tänka på om man är stressad i trafiken för att känna igen det. Hur är skillnaden i sinnet under en härlig semesterdag jämfört med en pressad dag på jobbet? Du blir stabilare och robustare under din utveckling inom meditationen. Störande moment bleknar bort.

    mediation

    Ingenting som händer har en inbyggd Mening eller Betydelse. Det är du som sätter en betydelse på det som sker utifrån din interna representation. Utifrån den du är så finns det en intern process som alla intryck går igenom och resulterar i en tolkning, mening eller betydelse. Det är mångt och mycket en omedveten process och meditation hjälper dig att se detta. En negativ situation kommer inte beröra dig på samma sätt längre eftersom du kan se den interna representationen och göra ett annat val.

    Acceptans är att låta vad som än händer vara OK. Det betyder inte att du håller med om det eller tycker om det. Att acceptera det som är eller har varit betyder att du låter det vara OK. Du släpper ditt interna motstånd eftersom det inte är till någon nytta. Meditation hjälper dig att känna acceptans för det som har varit och det som är. Du kommer att se ditt interna motstånd och kunna släppa det. Det är fortfarande OK att svära några gånger när något jäkligt händer men utan ditt inre motstånd så kan du snabbt acceptera det och gå vidare :).

    Medvetenhet skapar val. Du blir bevittnaren som observerar med intresse. Du ser din interna representation och vilken mening du sätter på saker. Din tröskel är mycket högre och färre saker stör. Acceptans utan inre motstånd. Allt detta ger en ökad medvetenhet, medvetenheten ger valmöjlighet. Du kommer kunna se och välja ett konstruktivt beteende. Du reagerar inte längre omedvetet på ett sätt som inte är till nytta. Ett lugn kommer sprida sig inom dig!

    Jag använder mig av Holosync för meditation och rekommenderar egentligen det till alla. Det har så många fördelar. Det är utmärkt för den som vill börja meditera men vet inte hur. Det är bara att sätta sig och lyssna, inget mer. Det är också något du använder i många år framöver för att fördjupa dig och utvecklas. Det finns otaliga sätt att meditera och Holosync är ett verktyg som verkar kunna vara för vem som helst. Oavsett vilket sätt du mediterar på så är det säkerligen till nytta. Det finns inte ett rätt sätt där allt annat är fel!

    Jag avslutar med en egenskriven dikt.

    Acceptera det som är

    Acceptera vad som har varit

    Fridfull och med ro ser jag fram emot livet

    Fridfull och med ro är jag här

     

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar