• Extra läkande mat

    När man äter paleo utesluter man redan det mesta som kan orsaka inflammation. I det autoimmuna protokollet, AIP, går man ett steg längre och utesluter under en viss tid även det som kan irritera tarmslemhinnan.

    Detta är till exempel ägg (äggprotein), nötter och frön (lektiner och fytinsyra), potatisväxter som potatis, paprika, tomat, aubergine och chili (saponiner och antinutrienter) samt kaffe, alkohol och NSAID-läkemedel. Allt syftar till att stötta din hälsa inifrån. Läs mer om AIP HÄR.

    Med en inflammerad tarm, ett immunförsvar som är felreglerat och en störd bakterieflora kan det vara svårt för kroppen att tillgodogöra sig alla nyttigheter. Du kan hjälpa kroppen på traven genom att fokusera extra mycket på den kost som är speciellt läkande. 🙂

    Inälvsmat i form av till exempel lever och njure

    Gör din egen leverpastej (recept i klubben) eller ta för vana att lägga i kyckling- eller ungnötslever i grytor och långkok. Inälvsmat innehåller vitamin A, B12, D, folsyra och mineraler som koppar, järn och zink.

     

    Fisk och skaldjur

    Vildfångad fisk är bäst. Försök att äta skaldjur och fisk minst tre gånger i veckan. Genom att äta mycket skaldjur och fet fisk får du i dig omega-3, selen, jod och vitamin B12, D och E. Hit hör även alger och sjögräs som är viktigt att äta tack vare höga nivåer av bland annat jod och kalcium.

     

    Grönsaker av alla de sorter

    Bäst är gröna bladgrönsaker, kålsorter och färgstarka rotfrukter som morötter, sötpotatis och rödbetor.  Genom grönsaker får du i dig massor av vitaminer och mineraler. Till exempel är lök, blomkål och broccoli bra källor till kalcium.Skärmavbild 2017-11-26 kl. 16.05.43

     

    Örter och kryddor med antiinflammatoriska egenskaper

    Gurkmeja, vitlök, ingefära och persilja är några exempel. Både gurkmeja och ingefära kan dock verka störande i tarmen för en del. Får du besvär i form av magknip så dra ner på konsumtionen. Persilja och vitlök är det däremot helt fritt fram med och något du bör inkludera dagligen.

     

    Kokosolja, avokado/avokadoolja och olivolja

    Dessa fetter är bra för tarmen och är viktiga att få in i kosten regelbundet. Men se upp med upphettning av olivolja. När oljan börjar ryka sker nämligen en nedbrytning av de nyttiga fettkedjorna. Häll istället olivolja över den färdiga maten eller stek på låg värme. Det är bättre att steka i kokosolja eller avokadoolja eftersom dessa tål högre värme. Avokado är perfekt mellanmålsmat, gärna tillsammans med något proteinrikt som kyckling, en köttfärsbiff eller fisk.

     

    Probiotika

    Det får du via fermenterade eller syrade grönsaker och surkål. Detta är bakteriekulturer som koloniserar din tarm och bygger upp din tarmhälsa.

     

    Prebiotika

    Prebiotika är kolhydratkedjor som inte absorberas i tunntarmen och blir mat till dina tarmbakterier. Prebiotika eller resistent stärkelse/kostfiber finns i till exempel kokbananer, rotfrukter, sparris och jordärtskocka. Vid läkning av tarmen är det bra att äta både pro- och prebiotika men håll lite uppsikt här. Tänk på att en inflammerad tarm behöver hjälp lite i taget. Det kan bli för mycket prooch prebiotika på en gång för tarmfloran och en bullrande mage med obehag.

     

    Glycin

    Glycin är en läkande aminosyra som finns i brosk, gelatin, kollagen och benbuljong. Kokar du egen benbuljong är det viktigt att du väljer ben med brosk, till exempel oxsvans eller hela kyckling- eller fiskskrov. Det fungerar inte med märgben. Det går bra att tillsätta gelatin- och kollagenpulver i kosten som en genväg om du tycker att det är omständligt att koka benbuljong. Häll en matsked pulver i en smoothie eller sprinkla lite över frukostgröten. Istället för ägg kan man göra gelatinägg. Blanda en matsked gelatinpulver med fyra matskedar vatten i en kastrull och vispa under uppvärmning. Gelatinägg kan i många fall ersätta vanliga ägg vid bakning.Skärmavbild 2017-11-26 kl. 16.06.14

     

    Fuska inte

    För att uppnå bästa resultat rekommenderar jag att du äter enligt protokollet i minst 30 dagar. För många kan det dock krävas betydligt längre tid. Det beror på att vi alla har olika utgångspunkter. Har du varit sjuk i många år i en kronisk inflammation eller autoimmun sjukdom kan det ta längre tid för kroppen att återställa balansen i tarmen. Det är viktigt att inte fuska när man kör den här metoden. Läkningen av tarmen tar tid och skulle du äta till exempel gluten under tiden så aktiveras immunförsvaret snabbt igen. Skulle du av misstag få i dig något som är med på elimineringslistan är det bara att inrikta sig på nästa måltid och fortsätta på den inslagna vägen, men det kan ta mycket längre tid att nå målet om man gör misstag på vägen.

    Det är också viktigt att understryka att metoden inte ersätter traditionell sjukvård utan ska ses som ett komplement. Rådgör alltid med din läkare innan du slutar med medicin.

    Dra ner på fruktos

    I första stadiet av läkning är det bra om du håller ner konsumtionen av fruktos till maximalt 20 gram per dag. Då pratar jag om ren fruktos. Detta motsvarar två frukter eller ungefär en tesked honung om dagen.

    DelaShare on Facebook
    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer