• Benbuljong – extra bra för att läka kroppen

    Benbuljong innehåller massor med mineraler och vitaminer som är nödvändiga för kroppen samt även gott om läkande aminosyror som är bra att äta extra av när man vill bli kvitt symtom vid kronisk inflammation och autoimmuna sjukdomar. Det är också därför benbuljong blivit så populär inom den läkande AIP-kosten.

     

    I den här artikeln går vi igenom vilka fördelar som finns med att äta benbuljong, och ger även tips på goda maträtter och drycker som innehåller benbuljong och som du enkelt kan göra själv.

     

    Vad är benbuljong?

    Men till att börja med – vad är då benbuljong? Jo, benbuljong får fram man genom att långsamt koka ben med brosk och senor. Det är nämligen främst i brosk och senor som de nyttiga ingredienserna sitter, och med många timmars kokning så släpps de ut i vattnet. Ett tips här är att använda syra som finns i äppelcidervinäger och citron då de påskyndar denna process.

     

    Benbuljong är inte att förväxla med vanlig buljong på tärning eller fond på flaska som du kan köpa i affären. Dessa produkter är oftast framtagna för att ge lite extra smak åt maten, medan benbuljongen innehåller en lång rad ingredienser som hjälper att påskynda vid läkning av kroppen – samtidigt som den ger en extra god och djup smak.

     

    Vill du testa att göra din egen benbuljong så finns det ett recept längre ner i denna artikel. Annars går det bra att köpa ett färdigt ekologiskt pulver med benbuljong på burk som du hittar i vår shop: https://www.swedishpaleo.se/shop/benbuljong/

     

    Varför är buljongtärningar inte lika nyttigt?

    Det var någon gång på 70-talet som produktionen av buljong på tärning först kom igång. I denna process valde man att hoppa över steget att koka benen under en längre tid och på så vis sparade man tid (och pengar). Många buljongtärningar är idag av bra kvalitet och är gjorda på ekologiska grönsaker och animalier och fungerar utmärkt som smaksättning, men de saknar alltså alla de extra läkande egenskaperna som finns i en benbuljong.

     

    Nyckeln till att hitta rätt sorts buljong ligger alltså både i namnet och i innehållsförteckningen. Det ska stå benbuljong oavsett om det kommer från nötkreatur eller kyckling. Och i innehållsförteckningen ska det stå vilka djur buljongen kommer från, t ex frigående kyckling eller gräsbetande nötkreatur.

     

    Det finns kollagen i benbuljong

    Benbuljong innehåller läkande och uppbyggande aminosyror som även ingår i kollagen (bland annat glycin och L-glutamin) och är därför ett bra alternativ till kollagenpulver. Det går alldeles utmärkt att växla mellan att äta kollagenpulver och benbuljong om du vill ha lite variation.

     

    Vad är då kollagen? Det är en viktig ingrediens i hud, hår, naglar, leder och tarmens känsliga tunna slemhinna. Kroppens naturliga förmåga att bilda kollagen minskar från och med 25 års ålder och därför är det bra att ta extra kollagen i form av kollagenpulver – eller benbuljong. Kollagen tas lättare upp i kroppen med hjälp av C-vitamin, så därför är det bra att äta grönsaker och kryddor som är särskilt rika på C-vitamin tillsammans med benbuljongen eller kollagenpulvret. Exempel på sådana grönsaker är persilja, chili, paprika, broccoli, brysselkål, kålrot samt alla citrusfrukter.

     

    Vill du läsa mer om kollagen så hittar du en artikel som vi skrivit här: https://www.swedishpaleo.se/kollagen-bra-halsa/

     

    Benbuljong är läkande

    Vi rekommenderar att du äter benbuljong regelbundet för att effektivisera läkningsprocessen under tiden du äter AIP. Detta beror på en lång rad olika faktorer, här listar vi de vanligaste:

     

    • Benbuljoing innehåller glutamin som är den vanligaste aminosyran i kroppen. Det är bra att fylla på med glutamin, speciellt för läkning av tarmens slemhinna.
    • Benbuljong innehåller andra viktiga aminosyror som prolin, arginin och glycin som behövs för byggande av muskler och nerver.
    • Benbuljoing innehåller alla de beståndsdelar du behöver för att bilda nytt eget kollagen i kroppen.
    • Aminosyran glycin som finns i benbuljong är viktig för att vi ska kunna sova gott. Glycin är också lugnande och kramplösande och motverkar trötthet och hjärndimma.

     

    Hur mycket benbuljong ska man dricka?

    En vanlig fråga är hur mycket benbuljong man bör dricka. Det räcker oftast med en ganska liten mängd benbuljong per dag. Ungefär en halv deciliter av den kokta färdiga benbuljongen eller en matsked i form av kollagenpulver är lagom. Ett bra tips är att frysa in din benbuljong i iskubsformer och ta fram en kub och lägga ner i en sås, gryta eller bara blanda ut i din färdiga rätt. Likadant med benbuljongspulvret; häll en matsked i maten och blanda ut. Det bidrar även till en väldigt god smak!

     

     

    Vill du koka din egen benbuljong kan du använda dig av detta enkla recept på kycklingskrov som även är godkänt enligt den läkande AIP-kosten.

     

    Klicka här för att komma till receptet.

     

    Vill du ta en genväg och köpa färdig benbuljong finns det en väldigt bra i vår shop som vi själva använder oss av. Detta pulver ingår t ex i våra rätter köttfärssoppa (medlemsrecept) samt grekiska biffar (medlemsrecept) som finns att hitta i vårt receptarkiv med läkande AIP-recept.

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments