Oreganopuckar med purjo och zucchini (AIP)

    AIP. Små smakrika köttfärsbiffar med oregano, riven zucchini och finhackad purjo och vitlök. Goda att äta kalla som mellanmål eller till frukost. Oregano är mycket näringsrikt och innehåller vitamin A, E och C samt järn och kalcium.

    Läs mer

    Ugnsrostad butternutpumpa med kanel, honung och bacon (AIP)

    AIP. Ljuvligt smakrik rätt som passar bra som mellanmål eller förrätt. Lägg till en bit stekt nötkött så får du en huvudrätt. Kanel, honung och bacon gifter sig perfekt med pumpa.

    Läs mer

    Rostade sötpotatismackor med avokado och makrill (AIP)

    AIP. Enkelt, snabbt och gott mellanmål eller frukostalternativ. Skiva sötpotatis grovt och rosta tre gånger i en brödrost. Kombinationen salt rökt makrill och mild avokado tillsammans med den söta sötpotatisen är ljuvlig.

    Läs mer

    Sötpotatiswraps (AIP)

    AIP. Ljuvligt goda wraps som man kan fylla med vad som helst. Här har vi förslag på palsternacksröra med kyckling.

    Läs mer

    Picklad rödlök (AIP)

    AIP. Pickla din egen rödlök. Det är väldigt gott som tillbehör och lätt att göra. En burk håller flera veckor i kylen.

    Läs mer

    Chips på zucchini (AIP)

    AIP. Gott snacks att knapra på. Zucchini innehåller mycket vatten så knepet för att få dem krispiga är att torka dem torra och låta dem gå länge i ugnen på låg värme.

    Läs mer

    Kycklingbullar i ugn (AIP)

    AIP. Kycklingbullar som sköter sig själva i ugnen. Fulla av smak och fin färg tack vare sötpotatis och gurkmeja.

    Läs mer

    Morotskaks-bollar (AIP)

    AIP. Rawbollar med smak av morotskaka. De är nyttiga och prebiotiska (mat till de goda bakterierna) tack vare morot, jordmandemjöl och kokos. Har du inget jordmandelmjöl hemma så kan du ersätta det med mer riven kokos.

    Läs mer

    zucchini”ost” med dragon (AIP)

    AIP. ”Ost” på zucchini smaksatt med dragon. Gott att ha som pålägg och osten smälter också snabbt om man vill ha lite ostsmak på t ex en AIP-lasagne. För mer traditionell ostsmak kan du addera 1 msk näringsjäst i receptet (liknar parmesan i smaken).

    Läs mer

    Tortillas på kokbanan (AIP)

    AIP. Goda mjuka tortillas som kan smaksättas med valfri ört eller krydda eller bara ätas med lite salt. Här med koriander. Det blir gott med vitlök, gräslök, timjan också. Det är också valfritt med kollagenpulver i smeten, receptet fungerar utmärkt utan detta.

    Läs mer

    Zucchiniost (AIP)

    AIP.  Detta är en ersättning för ost som smakar väldigt likt ost tack vare näringsjästen.

    Läs mer

    Sötpotatistoast med kantareller (AIP)

    AIP. Sötpotatistoast med kantareller och rökt makrill – du rostar sötpotatis i brödrosten. Jättesmart knep som går snabbt och blir riktigt gott.

    Läs mer

    Gnocchi på sötpotatis (AIP)

    AIP. Gör egna gnocchi! Lite pill men väl värt mödan. När man steker dem på slutet får man en krispig yta och sedan sådär gnocchi-segt inuti. Salta ordentligt och servera med rosmarin – väldigt god smakkombo.

    Läs mer

    Cashewröra med chili (paleo)

    PALEO. Blötlägg och mixa cashews till en superanvändbar röra. Du kan mixa med kokosolja och smaksätta med bär och ha som täcke på en tårta, eller mixa med olivolja, salt, vitlök och chili för en god ”hummus”. I det här receptet går vi på den matiga linjen som passar bra till bowls, sallader och som tillbehör till grillat.

    Läs mer

    Köttfärsfylld paprika med chilitoppning (paleo)

    PALEO. Kryddiga paprikahalvor fyllda med köttfärsröra och kokosgrädde med chili. Det söta i kokosgrädden och den ugnsgrillade paprikan bryter av hettan i köttfärsen fint. Ät som de är eller med en sidosallad.

    Läs mer

    Krispiga kokospanerade kycklingklubbor (AIP,Paleo)

    AIP/PALEO. Grillade kycklingklubbor i ugn med krispig kokospanering. Dessa sköter sig själva i ugnen och är lätta att göra. Den gula färgen kommer från gurkmeja. Servera med en sallad på riven morot, avokado, spenat och vinägrett.

    Läs mer

    Dumplings (AIP,Paleo)

    AIP/PALEO. Dumplings som först steks för att sedan ångkokas snabbt för att få den typiska lite sega dumplings-konsistensen. Istället för soja kan man använda koksoaminos. Servera med grönsaksfräs med äppelcidervinäger. Dessa dumplings är lite söta och då är det gott att bryta av med syra.

     

    Läs mer

    Äggnästen med sötpotatis (paleo)

    PALEO. En enkel rätt som passar bra till frukost. Rätten lagar till sig själv i ugnen. Använd en spiralizer eller grönsakssvarv för att få till strimlorna fint. Det går också bra att strimla sötpotatisen med en potatisskalare. Glöm inte att salta ordentligt för bästa smak.

    Läs mer