Carob-chokladrutor (AIP)

    AIP. Till fikat passar det bra med carob-chokladrutor. Glasyren består av avokado, carobpulver och kokosolja. En riktigt god efterrätt.

    Läs mer

    Nachochips med tillbehör (paleo)

    PALEO. Klassisk taco-middag med nachochips. Ladda bordet med klassiska tillbehör som köttfärs med egna tacokryddor, guacamole, salsa, hackad lök, picklade grönsaker och sallad. Recept från Annika Sjöö.

    Läs mer

    Äppelpaj med bärtäcke (AIP)

    AIP. Äppelpaj med bärtäcke som blir saftig tack vare vaniljsåsen. Använd vilka bär som helst. Vi valde björnbär.

    Läs mer

    Jordgubbshjärtan (AIP)

    AIP. Jordgubbshjärtan gjorda i vaniljhjärtanformar och fyllda med fluffig jordgubbsgrädde.

    Läs mer

    Chokladpannacotta (Paleo, AIP)

    AIP/PALEO. Chokladpannacotta! Superduperenkel på bara TRE ingredienser. Släng ihop i ett nafs och avnjut till fikat. Du kan antingen välja kako (paleo) eller carob (AIP) till pannacottan. Vi har valt att inte söta den med någonting för att göra den så nyttig som möjligt. Men naturligtvis kan man ha en tsk honung i om man vill. Avnjut med skivad banan eller bär.

     

    Läs mer

    Rödbetsdrink (aip,paleo)

    AIP/PALEO. Rödbetor är bra för blodtrycket och bra när man ska ladda inför träning. Gör din egen rödbetsjuice.

    Läs mer

    Smörgåstårta (paleo)

    PALEO. Denna smörgåstårta är som en dröm. Saftigt god med hembakat bröd. Baka formfranskan som ingår i receptet. Franskan hittar du under bröd. Receptet är från Birgitta Höglund. Majonnäsen är gjord på mild olivolja och finns under såser och tillbehör.

    Läs mer

    Citronmuffins (paleo)

    PALEO. Muffins som du snabbt slänger ihop och ljuvligt goda med en fräsch citronsmak. Köp ett bra cassavamjöl, t ex från Dorimax.se.

    Läs mer

    Mjuk carobkaka – med jordgubbar (AIP, paleo)

    AIP/PALEO. Enkla smakrika mjuka carob-kakor som man gör i muffinsformar. Istället för ägg används en halv avokado. Detta gör kakan mjuk och krämig i mitten. Servera med färska bär som tex jordgubbar eller hallon och eventuellt en klick kokosgrädde eller AIP-glass.

    Läs mer

    Morotskaka med frosting (AIP,Paleo)

    AIP./PALEO. Morotskaka med frosting. Receptet innehåller kokossmör, något man kan göra själv om man inte hittar det. Riv morötterna fint eller grovt beroende på vilken konsistens du vill ha. De blir lite saftigare med finrivna morötter.

    Läs mer

    Bärtårta med gelé (AIP, paleo)

    AIP/PALEO. Bärtårta med geléöverdrag med klassiska smaker av blåbär och jordgubbar.

    Läs mer

    PIZZA MINI (AIP, PALEO)

    AIP/PALEO. Pizza med mycket smak som helst görs i portionsstorlek. Kassavamjöl är ett nyttigt alternativ till vetemjöl och innehåller mineraler som zink, magnesium, koppar och järn.

    Läs mer

    Äpplen i ugn med kanelvisp (AIP, paleo)

    AIP/PALEO. Ljumma ugnsbakade äpplen serverade med en egen variant på vaniljsås – kanelvisp. Vispa kokosgrädden fluffig eller servera den ovispad, då blir den mer som en sås.

    Läs mer

    HALLONTÅRTA MED KRÄMIG FYLLNING AIP

    AIP/PALEO. Hallon ger en fräsch smak! Den här tårtan tar lite tid att göra, men det är väl värt jobbet.

    Läs mer

    Jordgubbsbakelser AIP

    AIP/PALEO. Kakan till den här bakelsen är en variant på den brittiska kakan ”shortbread”. Låt dig inte luras av bilden, de här bakelserna är i miniformat och kakan är i storleken som en halv mandelkubb ungefär. Självklart går det att göra dem större. Det går också alldeles utmärkt att använda annan frukt eller andra bär som topping till, men här utgår vi från den klassiska engelska varianten ”Strawberry shortbread.”

    Läs mer

    GELÉTÅRTA MED NÖTBOTTEN OCH JORDGUBBAR

    PALEO. Jordgubbstårta med gelé och en söt nötbotten gjord på malda hasselnötter. I receptet i vår instruktionsfilm utgår vi från en mini-form, men här är det en normalt stor pajform som gäller.

    Läs mer