• Knepiga råvaror och gråzoner inom AIP

    När man äter enligt det autoimmuna protokollet, AIP, så finns det en del livsmedel som är lite i gråzonen. Det innebär att en del – men långt ifrån alla – kan reagera på just dessa livsmedel, trots att de är tillåtna inom AIP.

     

    Här listar vi samtliga dessa livsmedel och beskriver hur du ska tänka kring dem.

     

    Innehållsförteckning:

    1. Aloe vera

    2. Bacon

    3. Bakpulver/Bikarbonat

    4. Baljväxter med ätbar skida

    5. Carob

    6. Cikoria

    7. Frukter och grönsaker med kärnor

    8. Groddar på bönor eller ärter

    9. Guarkärnmjöl, xantangummi och karragenan

    10. Jordmandel

    11. Kaffe och kakao

    12. Kokos

    13. Maca, macapulver

    14. Matcha

    15. Nattljusolja

    16. Pepparkorn – svartpeppar, rödpeppar och vitpeppar

    17. Rooibos te

    18. Stevia

    19. Tapiokamjöl och kassavamjöl

    20. Te – svart, vit eller grönt

     

    Det finns även en del livsmedel som kan vara lite extra svåra att placera inom AIP – ingår de eller inte? I denna faktaartikel får du hjälp med att undvika fallgropar och därmed nå bra resultat med AIP så fort som möjligt. Råvarorna är listade i bokstavsordning, så ingen inbördes rangordning alltså.

     

    Aloe vera

    Aloe vera är inte godkänt inom AIP på grund av att det kan försämra matsmältningen och aktivera immunsystemet. Detta gäller även produkter du har på huden. Dessa brukar även innehålla förtjockningsmedel och andra tillsatser.

     

    Slutsats: Aloe vera är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Bacon

    Det finns inte så många recept hos oss som innehåller bacon, men några enstaka. Det går bra att äta bacon vid AIP om du väljer en ekologisk sort utan tillsatser och extra nitrit. I vanligt bacon finns tillsatt nitrit för att konservera köttet och ge det en rödare färg. Därför kan bacon utan extra nitrit vara lite brunare i färgen.

     

    Slutsats: Bacon med tillsatser och mycket socker är INTE tillåtet inom AIP.

    Bacon utan tillsatser och extra nitrit är OK inom AIP.

     

    Vi rekommenderar: Tulips ekologiska bacon utan tillsatser

     

    Bakpulver/Bikarbonat

    Det går bra att baka med bikarbonat inom AIP. Däremot innehåller bakpulver tillsatt majsstärkelse eller vetestärkelse, så därför utesluts det.

     

    Bakpulver består av en syra, en bas och stärkelse. När syran och basen förenas i vätska reagerar de med varandra och bildar koldioxid. Koldioxiden ger luftbubblor i smeten och gör bakverket luftigare. Bikarbonat är ett också ett mineraliskt jäsningsmedel som bildar koldioxid vid gräddning, men saknar syra. Därför måste man tillsätta t ex äppelcidervinäger eller citron vid bakning.

     

    Slutsats: Bakpulver är INTE tillåtet inom AIP.

    Bikarbonat är OK inom AIP.

     

    Här är tips på bikarbonat som vi rekommenderar och själva använder oss av.

     

    Baljväxter med ätbar skida

    Alla växter som tillhör baljväxtfamiljen utesluts numera vid AIP.

     

    Men i början av AIP för många år sedan var baljväxter med ätbar skida tillåtna: haricots verts, vaxbönor, gröna bönor och sockerärtor (sugar snaps). Sedan dess har detta reviderats och numera är samtliga uteslutna vid AIP, men dessa baljväxter går att återintroducera tidigt om man vill det.

     

    Slutsats: Baljväxter är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Carob

    Carob används som ersättning för kakao inom AIP när man bakar eller gör chokladsås. Carob är en baljväxt men själva pulvret utvinns från skidan och inte bönan. Därför funkar den inom AIP.

     

    carob aip godkänt

     

    Om du har problem med carob så kan det bero på att carob är hög FODMAP. Det vill säga det innehåller kolhydrater som en del personer har svårt att smälta. Ät carob med måtta, tänk någon efterrätt i veckan, så är du på den säkra sidan.

     

    Slutsats: Carob i måttliga mängder är OK inom AIP.

     

    Här är tips på carobpulver som vi rekommenderar.

     

    Cikoria

    Cikoria är en god ersättning till kaffe och godkänt inom AIP. Man gör pulvret på roten till denna ört. Cikoria innehåller en viss del inulin, så drick med måtta om du har obalans i tarmfloran. Det innehåller inget koffein alls.

     

    Slutsats: Cikoria är OK inom AIP.

     

    Här är tips på ett färdigblandat Chikoria-kaffe som vi är poppis inom AIP.

     

    Frukter och grönsaker med kärnor

    Frön och kärnor är inte tillåtet inom AIP, men det finns många frukter och grönsaker som är godkända inom AIP trots att de innehåller både frön och kärnor. Här är några exempel: hallon, jordgubbar, kiwi, krusbär, granatäpple, vattenmelon, gurka, zucchini, bananer och kokbananer. Detta är dock inget problem beroende på att man vanligtvis inte tuggar sönder dessa kärnor utan sväljer dem hela.

     

    Slutsats: Godkända frukter och grönsaker med kärnor är OK inom AIP.

     

    Groddar på bönor eller ärter

    Tyvärr är groddar på bönor och ärter inte godkända inom AIP, trots att man alltså inte äter själva baljväxten. Detta beror på att det fortfarande finns ganska mycket antinutrienter i groddarna – som då kan störa tarmens slemhinna och minska förmågan att läka.

     

    Slutsats: Groddar på bönor och ärtor är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Guarkärnmjöl, xantangummi och karragenan

    Alla dessa tre är olika tillsatser som används som förtjockningsmedel. De är vanligt förekommande i fabrikstillverkade soppor, kokosmjölk och kokosgrädde.

     

    Guarkärnmjöl, xantangummi och karragenan är mycket tarmstörande och kan bidra till läckande tarm, så se upp för dem.

     

    Slutsats: Dessa tillsatser är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Jordmandel

    Trots namnet så är inte jordmandlar inte nötter utan små rotknölar som man skördar från ett gräs. Därför är det godkänt inom AIP. Man kan använda jordmandlar på många olika sätt – det går bra att göra ”mjölk”, mjöl och man kan även rosta dem hela och äta som snacks.

     

    jordmandel hela aip

     

    Eftersom de innehåller väldigt mycket kostfibrer kan en del individer ha problem dem, speciellt om man har en störd bakterieflora i tarmen. Känner du besvär direkt efter att du ätit något som innehåller jordmandel kan det vara bra att dra ner på detta eller avvakta tills du byggt upp en stark tarmflora. Detta är inte något vanligt problem, utan drabbar endast enstaka individer.

     

    Slutsats: Jordmandlar är OK inom AIP, men se upp för reaktion.

     

    Kaffe och kakao

    Kaffe och kakao är frön och inte baljväxter, så de utesluts inte på grund av att de är ”bönor” utan på grund av att de innehåller mycket fytinsyra. Fytinsyra kan störa tarmfloran och orsaka läckande tarm, så det är bäst att utesluta detta under tiden du äter AIP.

     

    När du återintroducerar kaffe igen ska du dricka max 2 koppar om dagen. Mer koffein kan stressa ditt immunförsvar och dina binjurar. Mörk choklad med hög kakaohalt är också okej att äta efter AIP, men även här begränsat. Tänk en ruta om dagen så hamnar du på rätt nivå.

     

    Slutsats: Kaffe och kakao är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Kokos

    Kokosnötter skiljer sig från andra sorters nötter då de egentligen är frukter och inte ”kärnor” som nötter. Kokospalmen är inte heller släkt med de träd som ger nötter.

     

    Man ska dock vara lite försiktig med kokos av helt andra anledningar. Kokos innehåller mycket inulin (kostfibrer) och fytinsyra, vilket kan verka besvärande för en del individer. Speciellt om man har en störd bakterieflora i tarmen. Avvakta med kokosprodukter – eller ät mindre av dem – tills du byggt upp en stark tarmflora.

     

    Exempel på kokosprodukter som du ska se upp med är kokosflingor, kokosmjölk, kokosgrädde, kokoschips och kokossmör. Detta gäller dock inte kokosolja som är helt fritt från inulin och fytinsyra.

     

    Du vet om du har en stark tarmflora när du kan äta kokos och jordärtskocka utan problem. (Jordärtskocka innehåller mest inulin av alla grönsaker.) Gör ett enkelt självtest och ät lite extra en dag och känn efter hur det går. Här hittar du en artikel på hur du testar din tarmflora med jordärtskocka. Du bygger snabbt upp tarmfloran genom att äta probiotika och prebiotika. Läs mer om det HÄR.

     

    Slutsats: Kokos är OK inom AIP, men se upp för reaktion.

     

    Maca, macapulver

    Maca är ett tillskott som finns i form av ett pulver som man ska blanda med smoothies eller annan dryck. Maca är visserligen en rot, men på grund av dess starka immunstimulerande effekter så utesluts macapulver under tiden man äter AIP. Maca innehåller även fytoöstrogen (växtöstrogen) vilket kan rubba hormonbalansen hos både män och kvinnor. Därför är inte maca något vi rekommenderar överhuvudtaget.

     

    Slutsats: Maca är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Matcha

    Matcha är ett grön te som innehåller väldigt mycket antioxidanter och är därför bra att dricka för att boosta immunförsvaret.

     

    matcha te aip

     

    Detta te är också bra som ersättning till kaffe, då det innehåller en del koffein. Koffein i små mängder är inget problem vid AIP.

     

    Vi rekommenderar att du köper ett matcha med hög kvalitet för att det ska vara riktigt gott att dricka, helst efter årets skörd.

     

    Slutsats: Matcha är OK inom AIP.

     

    Här hittar du ett matcha te vi rekommenderar och själva använder oss av.

     

    Nattljusolja

    Denna olja är gjord på kallpressade frön från växten nattljus och används som dämpande vid klimakteriebesvär och svår PMS. Men eftersom den är gjord på frön så utgår den vid AIP.

     

    Slutsats: Nattljusolja är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Pepparkorn – svartpeppar, rödpeppar och vitpeppar

    Alla dessa sorter kommer från samma träd/buske. Pepparkornen är små stenfrukter med en liten kärna i mitten. Hettan från dem kommer från det kemiska ämnet piperin och det är just detta som en del individer kan reagera på. De allra tål att äta pepparkorn men för att vara på den säkra sidan så har man valt att utesluta alla former av peppar inom AIP. Det går dock bra att återintroducera tidigt.

     

    Slutsats: Pepparkorn är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Rooibos te

    Rooibos tillhör familjen baljväxter men är okej att dricka tack vare att man gör te på bladen.

     

    Slutsats: Rooibos är OK inom AIP.

     

    Stevia

    Stevia används som bekant som ersättning till socker vid sötning. Många tror att ren stevia från buskens blad är okej inom AIP, men faktum är att stevia innehåller mycket hormonstörande ingredienser som till exempel kan påverka reproduktionsförmågan hos både män och kvinnor. Därför är stevia inte godkänt inom AIP och inte heller något man ska äta annars heller.

     

    Slutsats: Stevia är INTE tillåtet inom AIP.

     

    Tapiokamjöl och kassavamjöl

    Både tapioka och kassava är godkänt inom AIP men för den som har celiaki eller är speciellt känslig för gluten (vilket samtliga personer med autoimmun sjukdom är) så kan det vara bra att hålla lite extra uppsikt.

     

    Detta beror på att det finns vissa livsmedel som immunförsvaret kan uppfatta och missta för gluten. Det är det som kallas för korsreaktion. Det kan också vara så att man reagerar den höga halten av stärkelse i både tapioka och kassavamjöl. Så om du har problem med att nå bra resultat med AIP kan det vara värt att ta bort dessa mjölsorter från kosten.

     

    Slutsats: Tapioka och kassavamjöl är OK inom AIP, men se upp för reaktion.

     

    Här är tips på kassavamjöl samt tapiokamjöl som vi själva använder oss av.

     

    Te – svart, vit eller grönt

    Te som innehåller koffein är okej inom AIP.  Men eftersom det just innehåller lite koffein är det bäst att dricka dessa tesorter tidigt på dagen så att din sömn inte störs. Här är det viktigt att du köper rent te och te med äkta aromer. Det kan finnas tillsatser som soja och artificiella smakämnen i många tesorter. Lider du av utmattningssyndrom eller binjureutmattning så är det bäst att utesluta all sorts koffein då det kan stressa binjurarna.

     

    Slutsats: Te utan tillsatser och artificiella smakämnen är OK inom AIP.

    Kommentarer

    guest
    3 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Alexandra Åbrandt
    Alexandra Åbrandt
    1 månad sedan

    Tack för superbra info!

    Tine Skrede
    Tine Skrede
    15 dagar sedan

    tål inte kokos mjølk . hva erstatte det med?

    Swedish Paleo
    Swedish Paleo
    13 dagar sedan
    Reply to  Tine Skrede

    Hej Tine, tack för din fråga. Du kan tyvärr inte ersätta kokosmjölk mot något annat i recepten. Men om du tittar i receptbanken så finns en kategori som heter ”utan kokos” som du kan trycka på, och då får du fram alla våra recept som är helt utan kokosprodukter. 😊