• Testa din mage med jordärtskocka

    Funkar dina tarmbakterier bra? Testa själv genom att äta lite rå jordärtskocka.

    Om det bullrar och du får knip i magen betyder det att bakteriefloran kan vara lite ur spel. Då kan de vara bra att äta extra probiotika (t ex surkål eller syrade morötter). Mer om jordärtskocka och självtestet längre här:

     

    Jordärtskockan odlades av ursprungsbefolkningen i nordöstra USA som kallade dem solrötter, långt innan européernas ankomst. En fransk upptäckare ”hittade” 1605 odlad jordärtskocka vid Cape Cod. Till Sverige kom jordärtskockan år 1640, alltså inte så långt senare.Skärmavbild 2017-02-27 kl. 13.36.45

    Knölen är en bra prebiotika (mat till de goda probiotiska bakterierna) och innehåller mycket inulin. Lite mer om detta:

    Nytta med jordärtskocka

    Nyttobakterier (probiotika) frodas bättre i tarmen om man äter prebiotika, t ex jordärtskocka, lök eller sparris. Prebiotika är en typ av kolhydrater som ofta inte bryts ner av matsmältningen, utan kommer relativt hela ända ner till tjocktarmen. Man har också sett att andra nyttiga saker bildas i tarmen av prebiotika, t ex B-vitaminkomplex och fettsyran smörsyra. Denna motverkar i sin tur inflammationer i tarmarna. Särskilt bra om prebiotika innehåller inulin (kostfiber), vilket jordärtskocka gör!

    Testa själv!

    Självtestet gör man genom att äta antingen rå jordärstkocka (det är gott, smakar nötaktigt) eller kokt och mosad som i receptet nedan. Känner man ingenting är tarmfloran i bra skick. Bullrar det och känns obehagligt är förmodligen dina probiotiska bakterier i underläge och man bör då fylla på med mera. Men det är inte farligt om magen protesterar. Ät syrade morötter, surkål eller probiotiska tillskott  (Holistics t ex) och prova ett par veckor senare så kan du märka stor skillnad.

    Kommentarer

    avatar