• Vad utesluter man inom AIP och varför?

    Antiinflammatorisk autoimmun kost, AIP, är en elimineringskost där man tar bort en lång rad livsmedel under en tid för att kroppen ska kunna läka från inflammation.

     

    Men vad är det då vi plockar bort från den ”vanliga” kosten och varför just dessa specifika råvaror? Här går vi igenom allt du behöver veta!

     

    Under tiden du äter elimineringskosten AIP (autoimmun kost) behöver du utesluta en ganska lång rad olika råvaror. Det är detta som är själva nyckeln till att kosten är så effektiv.

     

    Här är en översikt på vad som i stora drag utesluts när du äter enligt den läkande AIP-kosten:

     

    • Gluten. Spannmål och spannmålsliknande växter (bovete, quinoa, majs, vete, korn, havre, råg, fiberhusk, linfrön, chiafrön)
    • Socker och artificiella sötningsmedel
    • Mejeriprodukter
    • Ägg
    • Nötter och frön
    • Baljväxter
    • Omega-6-rika växtoljor
    • Potatisväxter (paprika, tomat, chili, potatis, aubergine)
    • Kaffe, kakao och alkohol

     

    Varför elimineras dessa råvaror inom AIP?

    Gluten

    Gluten kan vara en stor bidragande orsak till läckande tarm. Vi människor saknar ett enzym i magen som bryter ner glutenprotein till enskilda aminosyror. I en ganska komplicerad process kan därmed det osmälta glutenproteinet binda in i tarmväggen, luckra upp den och orsaka läckage.

     

    Undviker vi spannmål med gluten har vi kommit en bra bit på vägen.

     

    Men eftersom det finns många andra växtproteiner i spannmål som dels kan korsreagera med gluten, dels vara svårsmälta för de som har en skadad tarm, så eliminerar man alla spannmål inom AIP. Samt alla spannmålsliknande växter. På så vis har man fångat in ett stort problemområde utan att göra det alltför svårt för sig.

     

    Är du intresserad av att läsa mer så har vi skrivit en omfattande artikel om Gluten på dess påverkan här.

     

    Socker

    Består av kemiskt rena kolhydrater utan näring. Insulinsystemet i kroppen är anpassat att hantera ganska små doser av de sockerarter som finns naturligt i bär, frukt och grönsaker. När vi äter mängder av det artificiella sockret stressas bukspottkörteln till att frisätta mer insulin än vad den är gjord för. Inflammatoriska cytokiner bildas och inflammation ökar.

     

    Mejeriprodukter

    Om immunsystemet är aktiverat kan det även korsreagerar med animaliska proteiner – till exempel mjölkproteinerna vassle och kasein – och det är därför vi utesluter mejeriprodukter under elimineringen. Här kan du läsa mer om mejeriprodukter och hur det påverkar vår hälsa.

     

    Ägg

    Lyzosym är ett enzym som finns i äggvita för att skydda kycklingen. Det attackerar bakterier och kan på samma sätt även attackera tarmslemhinnan och reta igång immunförsvaret. Ägg är därför en väldigt vanlig allergen. Äggulan är däremot fri från de flesta antinutrienter, men inte helt. Så därför utesluter vi hela ägg.

     

    Nötter, frön och baljväxter

    Antinäringsämnen eller antinutrienter finns i mängder av olika växter men mer i vissa. De kan vara tarmstörande, orsaka inflammation och hämma enzymer som ska bryta ner maten. Till exempel fytinsyra och lektin. Fytinsyra bildas som försvarsmekanism hos växter och finns främst i spannmål, nötter, frön och baljväxter. Syran binder upp näringen för att växten själv behöver den när det är dags att börja gro. Lektiner är en grupp av proteiner som främst finns i baljväxter. Lektin kan binda sig till cellerna i tarmen och orsaka skada. De mesta försvinner vid blötläggning och kokning.

     

    Omega-6

    Vi ska ha en liten del omega-6, men för mycket driver på inflammation i kroppen. De flesta som äter en västerländsk kost har alldeles för mycket omega-6 och för lite omega-3. Omega-6 finns främst i processade växtoljor. Så undvik alla oljor från gräs, majs och frön och håll dig till kokosolja, avokadoolja och olivolja.

     

    Potatisväxter

    De innehåller antinutrienter som lektiner, saponiner och kapsaicin. De finns där för att skydda grönsakerna mot bakterier och skadeinsekter. Dessa kan irritera tarmslemhinnan och reta immunförsvaret. Till potatisväxterna hör tomater, aubergine, paprika, chili, gojibär, physalis och potatis.

     

    Kaffe och kakao

    Kaffe är ett bär, inte en böna, och aktiverar immunförsvaret hos vissa men inte alla. Det kan därför vara en av de saker du kan prova att återintroducera först. Men man ska hålla lite uppsikt. En del studier visar att koffein till och med kan vara bra eller inte påverka autoimmun sjukdom. Koffein ökar dock kortisolpåslaget vilket gör oss pigga men kan även stressa kroppen onödigt mycket. Tills det finns mer forskning i ämnet råder jag att du utesluter kaffe under AIP-tiden för bästa resultat. Kakao innehåller mycket lektiner och antinutrienter och bör också uteslutas. Istället för kakao kan du använda dig av carob som finns att köpa i form av pulver.

     

    Alkohol

    Orsakar överväxt av bakterier och candidasvamp i tunntarmen. Detta bidrar till läckande tarm. Ett glas ekologiskt vin kan vara okej men helst bör man ta bort alkohol helt under AIP.

     

    Dra ner på fruktos

    I första stadiet av läkning är det bra om du håller ner konsumtionen av fruktos till maximalt 20 gram per dag. Då handlar det om ren fruktos. Detta motsvarar två frukter eller ungefär en tesked honung om dagen. Under de första veckorna kan du uppnå bättre resultat om du lägger frukt och sötning helt åt sidan eller betraktar detta som en bonus i din nya livsstil och något som du kan äta mer av längre fram.

     

    Vi hoppas att du fått mer insikt om vad och varför du utesluter vissa råvaror inom den antiinflammatoriska autoimmuna kosten. Och när du landar i en bredare antiinflammatorisk kost efter elimineringstiden med autoimmun kost bör du fortsätta att utesluta gluten och socker för att behålla en god tarmhälsa.

     

    Vill du läsa en mer utförlig lista på allt du behöver utesluta när du äter enligt AIP-kosten så hittar du den här: Eliminera

     

    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments