• Kokbanan – nyttigt och gott till matlagning

    Kokbanan (även kallad grönbanan, matbanan eller pisang) är en typ av banan som främst används i matlagning. Eftersom att kokbananen är fylld med antioxidanter och mineraler och även fungerar som ett bra substitut till bland annat ris, potatis och pasta så har det blivit ett populärt alternativ inom antiinflammatorisk kost.

     

    Kokbanan innehåller gott om nyttigheter

    Kokbananen innehåller bland annat kalium, vitamin C, vitamin B6 och magnesium. Kalium är ett livsnödvändigt grundämne som behövs för kroppens olika nerv- och muskelfunktioner, och för att reglera blodtrycket. Kalium behövs även för reglering av syra-basbalansen i kroppen.

     

    Kokbananen har ett fastare fruktkött än vanlig banan och är proppad med prebiotisk resistent stärkelse (fibrer som hjälper till att hålla magen i trim). Kokbananen är också en bra antioxidant med vitamin A som är viktigt för immunförsvaret eftersom att vitamin A behövs för celluppbyggnad och reparation av läckande tarm (som är vanligt vid exempelvis en autoimmun sjukdom).

     

    Sist, men inte minst, är den rik på magnesium. Magnesium är viktigt för musklernas funktion, benstommen, immunförsvaret, hormonsystemet, matsmältningen och tänderna. Magnesium är faktiskt inolverat i över 300 biokemiska reaktioner i kroppen. Här kan du läsa mer om magnesium och hur du får i dig tillräckligt under dagen.

     

    Var finns kokbanan att köpa?

    Kokbanan finns att hitta i de flesta matbutikerna numera. Men finns det inte att hitta i just din matbutik så kan du be personalen på frukt och grönt att ta hem en låda.

     

    Här kan du även beställa hem kokbanan online direkt från Hemköps onlinebutik.

     

    5 stadier att hålla koll på

    Kokbananer kan likna  både en grönsak och en frukt beroende på hur mogen den är, vilket gör att den passar bra i nästan all sorts matlagning. Här får du en snabbkoll på hur du kan använda kokbananen beroende på hur mogen den är:

     

    Grön färg

     

    grön kokbanan

    När kokbananen är helt grön så är den hård och efterliknar en potatis med mycket stärkelse.  I detta stadie är den perfekt att använda om du vill göra egna kokbananchips, tostones eller en god soppa på kokbanan.

     

    Gulgrön färg

     

    gulgrön kokbanan

     

    Nu har den hunnit mogna lite. Den är fortfarande fast när du trycker på den, och går fortfarande bra att använda till samma recept som när den är helt grön.

     

    Gulbrun färg

     

    gulbruna kokbananer

     

    När den fortsätter att mogna blir den, precis som en vanlig banan, brun och gul. Den är även hyfsat mjuk nu när du trycker på den. I det här stadiet går det bra att börja göra efterrätter.

     

    Brunsvart färg

     

    kokbanan gulbrun

     

    När kokbananen blir helt brun är den fantastisk att använda som en efterrätt. Hade det varit en vanlig banan hade vi slängt den vid det här tillfället, men gör absolut inte det när det gäller kokbananen. Nu är den är söt, mjuk och väldigt god. I det här stadiet är det perfekt att använda kokbananen till att göra en god äppelpaj, eller som den är tillsammans med lite glass!

     

    Recept på kokbanan

    Ett mycket populärt recept i latinamerika är såkallade tostones, som görs på kokbanan. Kokbananen skivas, friteras och plattas till och äts därefter som ett tillbehör till olika maträtter. Vi har gjort en variant på denna som vi döpt till ”plättar på kokbanan och äpple”, du hittar receptet längre ner i inlägget.

     

    När man använder kokbanan  i matlagning är det bäst att använda den när den är helt grön. Men om du däremot vill göra efterrätter och kakor så funkar kokbananen bättre om du låter den mogna lite så den får svarta fläckar. Då blir den sötare i smaken.

     

    Eftersom att kokbanan är så pass nyttig så ingår den även som en basvara i antiinflammatorisk kost. Vi har massor med goda recept som du hittar i vår medlemsklubb, och när nedan har vi plockat ut några av våra mest populära just nu:

     

    tostones på kokbanan

    Klassika tostones (AIP & Paleo): Gör klassiska tostones där du steker kokbananen. Det är ett mycket gott alternativ till pommes eller snacks. Salta och krydda med torkad basilika, oregano eller persilja. Gå till receptet.

     

    rösti på zucchini och kokbanan

    Rösti (AIP & Paleo): Här är ett mycket gott och uppskattat recept på rösti med kokbanan, zucchini och lingon. Passar perfekt som ett alternativ till frukost.

     

    saftig äppelkaka på kokbanan

    Saftig äppelkaka på kokbanan (AIP & Paleo): Denna populära äppelkaka är gjord på en smet av kokbanan och banan, vilket gör den extra saftig. Kryddda med kanel och söta med lite honung.

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    4 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Anette Eliasson
    Anette Eliasson
    2 månader sedan

    Hej!
    Vilken ”grad” av banan är. Bäst att använda till bröd?
    Tack på förhand!
    Mvh
    Anette

    Linda Ljungqvist
    Linda Ljungqvist
    26 dagar sedan

    Hur förvarar jag kokbananen bäst med tanke på de olika stadierna, ska den ligga framme eller i kylen? Och i vilket mognadsstadie är det bäst att frysa dem om man vill ha för recept längre fram?

    Swedish Paleo
    Swedish Paleo
    21 dagar sedan

    Hej, för att kokbananen ska behålla sin gröna färg och inte mogna (bäst när man lagar mat med den) så lägg i kylen. Annars ha framme så mognar de fortare. Man kan frysa in dem i alla olika mognadsstadier. 😊