• 6 anledningar att äta mer morötter

    Morötter är en storfavorit bland grönsaker över hela världen. Det beror inte bara på att det är gott och billigt, utan kanske främst på dess goda hälsoeffekter. Morötter har dessutom en central plats inom den läkande autoimmuna maten, AIP och här listar vi de sex främsta anledningarna till detta! Vi tipsar även om tre riktigt goda AIP-recept där morötter är i centrum.

     

    Nyttigheter i morötter

    Du har säkert hört talas om att morötter är fulla av betakaroten (därav det engelska namnet carrot) som omvandlas till A-vitamin i kroppen och ger oss bra syn? Det stämmer bra, men det finns många fler hälsovinster med morötter.

     

    Här är sex anledningar till att morot ingår i den autoimmuna kosten, AIP:

     

    1. Morot förser din kropp med A-vitamin.
    2. Morot är bra för ditt immunförsvar.
    3. Morot innehåller ämnen som kan motverkar cancer.
    4. Vitamin K som finns i morötter hjälper ditt blod att koagulera.
    5. Morot är bra för dina tänder.
    6. Mycket fibrer i morötterna ger dig en glad mage.

     

    1. Morot ger din kropp A-vitamin

    Tack vare morötternas höga innehåll av betakaroten så räcker det med 100 g för att fylla RDI (rekommenderat dagligt intag) av vitamin A. Betakaroten är ett förstadium till vitamin A och lagras i levern och ombildas automatiskt i kroppen till detta nytta vitamin vid behov. A-vitamin i sin tur är en livsnödvändig vitamin som är nödvändig för att du effektivt ska kunna läka kroppen med autoimmun kost, AIP.

     

    Vitamin A, betakaroten och andra antioxidanter i morötter som lutein och zeaxantin skyddar huden och kroppen mot fria radikaler. Det är fria radikaler som gör att cellerna oxiderar och åldras.

     

    2. Morot är bra för ditt immunförsvar

    Forskning visar att A-vitamin spelar en nyckelroll i bildandet av antikroppar och vita blodkroppar (T- och B-celler). Kroppens immunförsvar fungerar helt enkelt inte utan dessa delar. När immunförsvaret är överaktiverat – som det är vid autoimmuna sjukdomar och autoimmuna reaktioner – hjälper A-vitaminet även till  att bromsa den inflammatoriska processen.

     

    Matkänslighet, intoleranser eller födoämnesallergi kan också kopplas till ett överhettat immunförsvar. Därför ingår A-vitamin, via bland annat morötter, i den autoimmuna kosten.

     

    3. Morot innehåller ämnen som kan motverkar cancer

    Falcarinol är ämnet i morötter som tros ha anticancerogena egenskaper. Forskning har visat att falcarinol kan reducera risken att utveckla lungcancer, tarmcancer och bröstcancer. Morötter innehåller som sagt också antioxidanterna lutein och zeaxantin som skyddar kroppens celler och på så sätt motverkar cancer.

     

    4. Morot hjälper ditt blod att koagulera

    Du kanske har märkt att varje gång du får ett litet sår så upphör blödningen efter ett litet tag. Blodets koagulation snabbas på av vitamin K, som finns i bland annat morötter. Får du ett sår kan det därför vara effektivt att stryka lite morot/morotssaft över såret om du inte råkar ha plåster hemma.

     

    Att äta morötter kan således också hjälpa till vid menstruation och göra blödningarna mindre. Järn som finns i morötter är också bra eftersom kvinnor tappar just järn vid menstruation.

     

    5. Morot är bra för din tandhygien

    Morötter är också bra för tänderna. När man knaprar på en morot ökar salivproduktionen i munnen. Munsaliven innehåller skyddande bakterier och enzymer och dödar ovälkomna bakterier och motverkar på så vis karies.

     

    6. Din mage bli glad av att äta morötter

    I likhet med de flesta andra rotsaker, bär och frukter så innehåller morötter mycket kostfibrer. Kostfibrerna tas upp av nyttobakterier i tarmen, som t ex mjölksyrebakterier. Dessa nyttobakterier samarbetar i sin tur med immunförsvarets celler i tarmens slemhinna. Detta resulterar till att du lättare kan ta upp näringen från maten och får en glad mage full av nyttobakterier.

     

    Fakta och kuriosa

    Moroten har en lång historia som kulturväxt och odlades i medelhavsområdet redan för 2000 år sedan. Odlingen nådde Nordeuropa under medeltiden. Moroten tillhör faktiskt samma familj som selleri, dill och koriander.

     

    Moroten tog plats i världshistorien under andra världskriget. När brittiska flygvapnet började använda sig av radar för att skjuta ner tyska bombplan på natten, mörkade man detta genom att sprida ryktet att det berodde på att brittiska piloter käkade morötter och på så vis fick bättre mörkerseende. Ett faktum som länge förbryllade omvärlden och som bidrar till att man kopplar morötter så hårt till bättre syn än idag, trots att morötter är bra för så mycket mera.

     

    Andra grönsaker, frukter och bär som innehåller mycket betakaroten i den autoimmuna kosten är sötpotatis, grönkål, nätmelon, mango, persimon och aprikos.

     

    Goda AIP-recept med morötter

    Vi älskar morötter! Här är några riktigt goda recept med morötter, som alla är godkända enligt den autoimmuna kosten.

    AIP: Citrus- och morotsshot. En syrlig vitaminspäckad shot med massor av vitamin C och A samt bra amonisyror från kollagenpulver.

    AIP: Mustig kycklinggryta med krämig purjolök, morot, gul lök och massor av persilja. Genom att försteka allt får man fram smakerna. Sedan får grytan puttra i ugnen i 30 minuter.

    AIP: En saftig och väldigt god morotskaka där vi använder banan och kokosmjöl ihop med rivna morötter. Frostingen är gjord på smakneutral kokosolja, honung och lite arrowrot.

     

    Källor:

    https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/

    The Heath site  – about carrots

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments