• AIP-skola i Paleoklubben

    Nu kör vi AIP- skola i Paleoklubben. 

    Vill du lära dig om AIP, den autoimmuna varianten av paleo, så finns det numera en AIP-Skola i klubben som pågår hela juli månad! Alla avsnitt samlas ihop och kan laddas ner som ett PDF-häfte när skolan är slut.

    Första avsnitten handlar om vad man ska äta och undvika att äta, samt hur man återintroducerar mat efter eliminieringsfasen. I kommande avsnitt tar vi upp särskilt läkande mat, probiotika och prebiotika samt tips på hur man upprätthåller AIP över tid, antistress-skola med mera.

    Vill du läsa mera så gå med i paleoklubben genom att klicka på Bli medlem längst upp till höger på sidan. Här är ett utdrag från skolan del 1:

    När man börjar äta Paleo så brukar hälsan förbättras generellt. Allergier man dras med kan försvinna, magproblem som IBS, sömnproblem och mycket annat blir ofta också bättre. Även hud och hår påverkas och framförallt får man mer energi av paleokosten.

    Men vid värk och smärta, inflammation i leder och vid besvärligare kroniska magsjukdomar samt om man har en eller flera autoimmuna sjukdomar kan det behövas extra hjälp. Här kan det helt enkelt behövas en kur autoimmun paleo, förkortat AIP!

    Skärmavbild 2017-07-03 kl. 23.07.43

    När man tillämpar autoimmun paleo (nedan kallat AIP) utesluter man en väldig massa saker utöver det man plockat bort vid vanlig paleo. Det kan verka övermäktigt när man läser listan på förbjudet, men man ska komma ihåg att detta bara är under en elimineringsfas och att det finns massor av goda alternativa recept som är helt AIP i Paleoklubben. Det var faktiskt en av anledningarna till att vi startade klubben. Det efterfrågades alltjämt fler goda recept på AIP-rätter. Vi kan nu dessutom också stolt meddela att vi har flest AIP-recept i Sverige i Paleoklubbens receptbank!

    Okej, bli inte alltför förskräckt om listan på det man utesluter är lång:

     

    UTESLUT VID AIP UNDER ELIMINERINGSFASEN:

    Spannmål och spannmålsliknande växter (bovete, quinoa, cous-cous, majs, amaranth, teff, vete, korn, havre, råg, fiberhusk, linfrön, chiafrön) socker och artificiella sötningsmedel, mejeriprodukter, ägg, nötter, frön, fröbaserade kryddor, baljväxter, kaffe, kakao, vanilj, svartpeppar, lakritsrot, alkohol och gruppen potatisväxter. I den sistnämnda gruppen ingår paprika, tomat, chili, potatis, aubergine, physalis och gojibär. En mer detaljerad lista finns i klubben.

    …För mer info går till medlemssidan.

     

    Veckans film visar vi hur man gör superenkla nuggets på kokbanan. Perfekta till utflykten!

    Kolla in filmen här:

     

    DelaShare on Facebook
    Taggar:

    Kommentarer