• 21 tips på mellanmål vid AIP

    När man äter enligt det autoimmuna protokollet, AIP, kan det vara besvärligt att komma på vad man ska äta till mellanmål. Därför har vi listat 21 förslag på olika sorters mellanmål du kan välja mellan. Många av dem kan du göra i förväg och förvara i kylen eller frysen.

     

    Det autoimmuna protokollet innebär att man ska äta en stor variation grönsaker samt proteiner som fisk, skaldjur, fågel, nötkött, vilt och inälvsmat. Det är även viktigt att äta lite extra fett i form av kokosolja eller olivolja och att man äter sig ordentligt mätt.

     

    I recepten här på Swedish Paleo har vi tänkt extra på detta och därför är våra portioner i recepten alltid stora så att du får i dig tillräckligt med mat. Men eftersom att vissa har ett större energibehov jämfört med andra så kan det ibland krävas något extra mål om dagen, och det är där snacks och mellanmål kommer in.

     

    Det som är bra att tänka på när det gäller mellanmål vid AIP är att dessa måltider självklart också ska vara hälsosamma och fulla med så mycket näring som möjligt. Alltså samma princip som de andra måltiderna med en jämn fördelning – grönsaker, protein och gärna lite extra fett för energi.

     

    Frukt som mellanmål vid AIP

    Men när det är dags för att äta mellanmål så är det många som föredrar lite mer traditionell fika istället för den mat man äter till lunch eller middag. Här passar därför frukt in väldigt bra. Inom AIP går det bra att äta en begränsad mängd frukt och bär om dagen, så därför råder vi dig till att spara ditt dagliga intag av frukt och bär till mellanmålet. Mängden som rekommenderas är cirka två frukten om dagen eller 2-3 dl bär.

     

    Varför begränsar man intaget av frukt och bär?

    Att man begränsar intaget av frukt och bär beror på att man helst ska se till att hålla mängden fruktos under 20 gram per dag. Detta eftersom att fruktos kan trigga sötsug, irritera tarmen i onödan samt även höja blodsockret som bör ligga på en jämn nivå under dagen.

     

    Självklart kan man välja mellanmål utifrån det man gillar och föredrar. En del tycker att det kan vara gott med mer matiga mellanmål, medan andra föredrar bars, yoghurt och snacks.

     

    Här är några enkla förslag på vad du snabbt kan plocka ihop själv:

     

    12 enkla mellanmål på 10 minuter

     

    • Avokado med prosciutto och olivolja, smaksätt med Herbamare.
    • Räkor med lättstekt sparris.
    • Tonfisk på burk med hackad gurka, avokado, dill och pressad citron.
    • Fruktsallad med äpple, clementin, banan och kokosgrädde.
    • En bit grillad kyckling (utan skinnet med kryddor), svarvad zucchini, grovt rivna morötter med pressad citron och lite olivolja.
    • Tillagad sötpotatishalva (4 minuter i mikro) med makrill, olivolja och salladslök.
    • En handfull räkor på en avokadohalva och pressad citron.
    • Råkostsallad på riven morot, vitkål och zucchini med stekt kycklingfärs.
    • Salladswraps med kallrökt lax, persilja och pressad citron.
    • Bacon virad runt sparris som steks i 5 minuter i stekpanna.
    • Äppelhalvor i ugn (5-6 minuter i mikron) med kanel och kokosgrädde.
    • Rostade sötpotatisskivor (rosta tre gånger i rad i en brödrost) med mosad avokado och lax.

     

    9 recept på mellanmål enligt AIP

    Vill du ha fler tips på mellanmål som du kan göra så har vi massor med recept att välja på för dig som är medlem. Ett tips är att tillaga i förväg och ha i kylen eller frysen. Här är några exempel:

     

    kokosyoghurt aip

    Kokosyoghurt med bär (AIP & Paleo)

    Förbered din egen kokosyoghurt på bara 5 minuter. Efter ett dygn i rumstemperatur är den klar. Denna variant är smaksatt med citron för lite extra syra och serveras tillsammans med blåbär.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    Yoghurt med melon och skinka (AIP & Paleo)

    En god och fräsch AIP-yoghurt med några skivor honungsmelon och proscuttio. Gott till både mellanmål och frukost.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    Bars med smak av morotskaka (AIP & Paleo)

    Goda bars som du kan äta som mellanmål eller som snacks. Dessa har smak av ljuvlig morotskaka och kokos.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    Chicken nuggets med sötsur sås (AIP & Paleo)

    En storfavorit! Chicken nuggets med sötsur dippsås. Både nyttigt och otroligt gott!

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    Pannkakor på kokbana (AIP & Paleo)

    Pannkakor med frasiga kanter och lite tjockare mitt. Väldigt goda både som frukost med avokado och citron eller till mellanmål med färska bär.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    fruktyoghurt aip

    Frukotyoghurt (AIP & Paleo)

    Supergod ”fruktyoghurt” som är krämig tack vare avokadon. Söt smak får du från banan och mango, och när du tillsätter kollagenpulver blir det en bra blandning av aminosyror, antioxidanter och kostfibrer.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    små vegetariska biffar aip

    Vegetariska småbiffar (AIP & Paleo)

    Små smakrika vegetariska biffar som är gjorda på riven kokbanan och sötpotatis. Biffarna går klart i ugnen och får extra smak av persilja, lök och vitlök. De går även bra att frysa in och äta som mellanmål när du vill fylla på med energi.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    Brödpinnar med ostsmak (AIP & Paleo)

    Brödpinnar som är knapriga och har en mild smak av ost tack vare näringsjäst. Eftersom näringsjäst både innehåller mycket B-vitamin och protein så är det ett perfekt innehåll i bröd för dig som äter vegetariskt. Du kan smaksätta dessa med vitlök, basilika eller oregano – eller äta med neutral smak.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

     

     

    morotskaksbollar aip

    Morotskaksbollar (AIP & Paleo)

    Ett av våra mest populära recept är dessa supergoda morotskaksbollar! De är nyttiga och prebiotiska (mat till de goda bakterierna) tack vare morot, jordmandelmjöl och kokos. Har du inget jordmandelmjöl hemma så kan du ersätta det med mer riven kokos.

     

    Klicka här för att komma till receptet (Medlem)

    Kommentarer

    guest
    1 Kommentar
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Tina Björnstjerna
    Tina Björnstjerna
    4 månader sedan

    Tack, hittade just vad jag har frågat om, tips påmellanmål. Jag har lite svårt att hitta och orientera mig mellan era sidor.
    Mvh Tina b