• Surkål – 5 nyttiga hälsoegenskaper

    Är surkål nyttigt? Om det är! Inte bara tack vare de goda mjölksyrebakterierna i kålen (som stärker och sparrar vårt immunsystem) utan även för att den innehåller rikligt med järn och fibrer. Köper du surkål är det viktigt att du kollar att den är opastöriserad.

     

    Vi listar de 5 nyttigaste egenskaperna med surkål, ger dig tips på hur du tar reda på om den är opastöriserad eller ej och ger dig ett enkelt recept på hur du kan göra din egen surkål.

     

    Varför är surkål nyttigt?

    Traditionen att syra grönsaker är väldigt gammal och gjordes från början först och främst för att bevara och konservera grönsakerna. Men när man syrar något så bildas även olika bakteriekulturer som i sin tur har visat sig vara rena underverket för vårt immunförsvar.

     

    Syrade grönsaker är särklit bra om du har en inflammation i kroppen. Det är då som immunförsvaret behöver all hjälp det kan få. Genom att äta några matskedar surkål till varje måltid förser du tarmarna med nyttiga bakterier som t ex laktobaciullus planetarium (i dagligt tal mjölksyrebakterier) .

    5 nyttiga egenskaper

     

    1. Mjölksyrebakterier främjar produktionen av T-cellerna i kroppen som behövs vid alla läkningsprocesser, speciellt autoimmuna sjukdomar.
    2. Mjölksyrebakterierna producerar i sin tur mjölksyra som behövs i kroppen av olika anledningar, bland annat för att skydda slemhinnorna.
    3. Dessutom behövs denna typ av bakterier för att utmana immunförsvaret så att det blir mer tåligt vid inflammationer och andra attacker. Man kan se det som en sparringpartner i boxning. Om immunförsvaret aldrig utmanas så blir det inte heller alert när det väl gäller.
    4. Vitkålen innehåller mängder av olika mineraler vilket bland annat hjälper till stärka skelettet och därmed motverka benskörhet. Surkålen är t ex rik på järn, särskilt viktigt för gravida eller kvinnor som menstruerar.
    5. De goda bakterierna behövs för att bekämpa yttre angrepp i tarmen i form av virus (influensa, kräksjuka), skadliga bakterier som listeria, toxoplasma (matförgiftning) salmonella, ehec (infektioner). De bekämpar även effektivt candida (svamp i tarmen). Flera anledningar till att älska surkål helt enkelt!

     

    Hur du gör din egen surkål

    Att göra sin egen surkål är både lätt och komplicerat. Lätt på så vis att det endast är två basingredienser som du sätter ihop. Salt (utan jod då det är bakteriedödande) och vitkål. Komplicerat för att det kräver lite pyssel och du måste också vänta in laktobaciullus planetarium i ca tre veckor. Det vill säga du måste ha lite framförhållning om du vill börja äta surkål. Det finns även andra sorters bakterier som bildas före tre veckor som också är bra för tarmen och immunsystemet, så har du inte tålamod att vänta så går det bra att äta innan. Även om det är superbakterierna man vill ha.

     

    Recept på surkål hittar du HÄR

     

    Var noga med att köpa opastöriserad surkål

    Detta med att vänta kan du naturligtvis kringgå genom att köpa färdig surkål. Det finns en hel del att välja bland, men var noga med att surkålen är opastöriserad. Om man har pastöriserat den så har man dödat av de viktiga bakterierna. En del industritillverkad surkål förkokas i ättika för att få den sura smaken och därmed är bara en fuskvariant av traditionell surkål eftersom den inte fått jäsa. Då är det bara en ”sur kål ” som många gillar till t ex korv i Österrike och Tyskland. Men inte den magiska surkålen som vi är ute efter.

     

    Hur vet man att den är opastöriserad?

    Titta på innehållsförteckningen. Står det INTE att den är opastöriserad är den pastöriserad. Detta på grund av att man inte behöver skriva att man pastöriserat något. Är den opastöriserad brukar företagen vara måna om att skriva ut det för det är något de vill lyfta fram. Ungefär att jämföra med företag som skyltar ekologiska produkter.

     

    Tips på opastöriserad surkål i butik: Tistelvinds (innehåller dock lite kummin som man får pilla bort om man äter autoimmun kost, AIP).  Det finns också påsar med surkål i grönsaksavdelningen på t ex Coop, Ica och Willys. Det står på påsen om den är opastöriserad. (Undvik övrig surkål på burk eller konserv.)

     

    Gör en liten burk idag

     

    Vill du komma igång och göra din surkål redan idag? Här är ett enkelt ett enkelt recept på en liten burk surkål. Ofta är det recept på flera kilo surkål och då blir det ju en större apparat. Därför plockade vi fram ett recept på bara en liten burk. Det går naturligtvis utmärkt att dubbla receptet. Använd salt utan jod då jod tar död på de värdefulla bakterierna.

     

    Ingredienser

    1 tsk salt utan jod (ca 6 gram)

    1 vitkålshuvud varav du behöver 200 gram riven vitkål

     

    Gör så här:

    1. Ta bort ett vitkålsblad som du behöver senare. Riv vitkålen grovt eller strimla mycket fint med kniv och blanda med saltet i en bunke. Knåda i ca 10-20 min tills det bildats vätska. Behåll vätskan i bunken.
    2. Häll över i en burk som du kan försluta. T ex en syltburk med knäpplock.
    3. Tryck ner kålen i botten av burken. Täck med ett vitkålsblad och tryck till så att vätskan kommer upp över bladet. Det ska bli en tät surkål under ytan utan luft. Det är viktigt att den jäser utan syre.
    4. Ställ burken i rumstemperatur. ( T ex ovanpå kyl och frys) Täck gärna över med en papperspåse. Öppna en gång om dagen för att släppa ut luft som bildas vid jäsningen. Tryck till lite då och då (med rena händer eller en sked) så att kålen är under vatten hela tiden. Det kan behövas fyllas på med en skvätt lättsaltat vatten efter några dagar.
    5. När det gått 2-3 veckor är surkålen klar. Du kan äta surkålen redan efter en vecka men de riktigt nyttiga bakterierna bildas efter ett par veckor. Förvara i kylen.

    Surkål med nyttiga bakterier

     

    Hur brukar du göra när du vill äta surkål?

    Kommentarer

    2 svar till “Surkål – 5 nyttiga hälsoegenskaper”

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    sjutton + nitton =