• Frukostknep för AIP

    När man äter enligt det autoimmuna protokollet, AIP, – det vill säga kost som hjälper mot inflammationer, allergier och autoimmuna sjukdomar – så utesluter man under den första tiden ägg, potatisväxter (tomat, paprika, aubergine, potatis och chili) chiafrön, andra frön och alla nötter. Utöver det som man utesluter vid vanlig paleo. (Mjöl, mjölk, socker, cornflakes bönor tex) Det blir inte mycket kvar till frukost kan tyckas. Men det finns massor av tips!

     

    Börja med att göra det enkelt för dig

    När du äter AIP är det allra enklaste att äta lite mer likt de övriga måltiderna på dagen. Spara lite grillad kyckling och ät med en avokado, fräs upp lite grönsaker och så vidare.

     

    Gott AIP-bröd

    När kroppen genomgår en läkningsprocess är det väldigt viktigt att varje enskild måltid är så näringsrik som möjligt. Frukosten är inget undantag, snarare tvärtom. Detta är ett ypperligt tillfälle att fylla på med alla de mest hälsosamma råvarorna du har köpt hem. Därför är det bra att dricka en smoothie med kollagenpulver och gröna bladgrönsaker eller en jordmandelbröd med hemmagjord leverpastej.

     

    Ät protein och grönsaker

    För nyttigaste frukosten ska du försöka att äta grönsaker och någon form av protein minst ett par gånger i veckan. Varför inte göra en rösti på riven sötpotatis, zucchini eller kokbanan? Ät med lingon och bacon (eko och tillsatsfri) eller en bit rökt makrill. Eller rosta en sötpotatisskiva och ät som macka. Supergott.

    En kopp varm benbuljong ger dig också en perfekt start på dagen.

     

    Frukost – hur gör man nu?

    När du äter enligt det autoimmuna protokollet kan frukosten med fördel vara mer lik de andra måltiderna under dagen än den mer traditionella frukosten, som du kanske är van vid. Eftersom en hel del som ingår i paleo inte äts här, t ex ägg, paleobröd, nötter och frön, så gäller det att tänka nytt. Det kan ta ett tag att vänja sig vid den nya frukosten, men ganska snart kommer man in i det.

    Försök att alltid att äta grönsaker och någon form av protein till frukost, t ex kött, kyckling eller fisk.

     

    Rester är bäst

    Det mest optimala att äta på morgonen är som sagt sådant som du äter vid de andra måltiderna. Därför är rester från dagen innan perfekt. Du kan ta för vana att lägga undan en portion “plock” av middagen eller lunchen på en liten “frukosttallrik” i kylen. Det är också bra om du tänker på att maten ska räcka till frukost dagen efter när du förbereder och lagar den.

    Vi har några recept på frukost som baseras på middagsrester men även några andra som mer liknar traditionell frukost.

     

    Experimentera mera

    Att våga experimentera i köket på morgonen är en fördel när du äter enligt AIP. Om du inte har så stor aptit på morgonen så kan du börja med att äta lite småplock som ett par skivor avokado, en bit grapefrukt och dricka en kopp te med lite kokosolja i. Allt eftersom du äter vår läkande kost brukar dock aptiten öka på morgonen. Du kommer också få mer ork i takt med att du äter nyttigare och din kropp återhämtar sig från inflammation och sjukdom. Är du van vid att äta kalla mejeriprodukter som yoghurt och fil så ska du absolut prova vår paleoyoghurt eller en skål med bär i kokosmjölk.

     

    Exempel på AIP-frukost du kan göra i köket

    Det går till exempel bra att göra olika sorters gröt. Vi har ett helt gäng AIP-gröter i vår medlemsklubb Paleoklubben: Äppelgröt, kokosgröt, jordmandelgröt och äppel- och morotsgröt.

     

    nyttig granola enligt autoimmun kost

    Smoothies är ett annat säkert kort – i paleoklubben hittar du ett 15-tal olika sorters smoothies. Här är ett bra tillfälle att få i sig mycket grönsaker i form av spenat, avokado, gurka, selleri, rödbetor, m.m.

    Grön vitaminsmoothie

    Kanske är granola en favorit? Då finns det två olika sorter i klubben som båda är helt nötfria såklart.

     

     

     

    Kex och mackor

    Det går också bra att göra AIP-kex och olika sorters bröd så att man kan göra sig en frukostmacka. I klubben har vi mängder av olika bröd, frukostfrallor, baugetter, spenatbröd, m.m.

     

    För dig som gillar yoghurt har vi två olika sorter. En med bär och avokado och en med kollagenpulver. Kollagen hjälper tarmen att läka i och med att det innehåller den viktiga aminosyran glycin.

     

    Rösti med lingon

    Mycket att välja på

    Det har hänt mycket på frukostfronten inom AIP på bara något år. För alla goda recept så gå med i vår medlemsklubb och testa 14 dagar helt utan kostnad. Där finns över 30 AIP-recept för just frukost. Sedan hittar du även över 400 övriga AIP-recept.

     

    Varmt välkommen!

     

     

     

     

    Gå med idag – 14 dagar prova på 

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar
    1 Kommentarstråd
    0 Svar till kommentarstråd
    0 Följare
     
    Kommentar med flest reaktioner
    Populäraste kommentarstråden
    0 Kommentarens författare
    Nyligen kommenterat av
    Gunilla Ullenius

    Fina tips