• Frukostknep för AIP

    När man äter enligt det autoimmuna protokollet, AIP, – det vill säga kost som hjälper mot inflammationer, allergier och autoimmuna sjukdomar – så utesluter man under den första tiden ägg, potatisväxter (tomat, paprika, aubergine, potatis och chili) chiafrön, andra frön och alla nötter. Utöver det som man utesluter vid vanlig paleo (mjöl, mjölk, socker, cornflakes, bönor, m.m). Det blir inte mycket kvar till frukost kan tyckas. Men det finns massor av tips!

     

    Börja med att göra det enkelt för dig

    När du äter AIP är det allra enklaste att äta lite mer likt de övriga måltiderna på dagen. Spara lite grillad kyckling och ät med en avokado, fräs upp lite grönsaker och så vidare.

     

    När kroppen genomgår en läkningsprocess är det väldigt viktigt att varje enskild måltid är så näringsrik som möjligt. Frukosten är inget undantag, snarare tvärtom. Detta är ett ypperligt tillfälle att fylla på med alla de mest hälsosamma råvarorna du har köpt hem. 

     

    AIP bröd

     

    Ät protein och grönsaker

    För att få i dig den absolut nyttigaste frukosten ska du äta grönsaker och någon form av protein. Det finns många olika sätt som du kan komponera en god frukosttallrik på som innehåller detta. Här är några förslag:

     

    • Avokado, ekologisk skinka och några skivor melon.
    • Frukostbiffar med morötter i stavar, lite spenat och en grapefrukt.
    • Små biffar gjorda på sötpotatis och kycklingfärs som du kan äta med lättstekt sparris och gurka.
    • Tonfisk blandat med riven morot, tärnad avokado och gurka.

     

    Det går också bra att steka lite grönsaker om du gillar det. Något som är jättegott är göra en rösti på riven sötpotatis, zucchini eller kokbanan. Servera med rårörda lingon och kanske lite ekologisk bacon eller en bit rökt makrill.

     

    Har du provar att rosta skivad sötpotatis i brödrost? Fiffigt sätt att få en god och nyttig ersättning till en macka. Toppa med mosad avokado och en skiva skinka. 

     

    Frukost – hur gör man nu?

    När du äter enligt det autoimmuna protokollet kan frukosten med fördel vara mer lik de andra måltiderna under dagen än den mer traditionella frukosten. Det kan ta ett tag att vänja sig vid den nya frukosten, men ganska snart kommer man in i det.

     

    Förutom grönsaker och protein är det också bra att dricka en kopp te med lite benbuljong i. Ett smart sätt att få i sig alla de nyttigheter som finns i benbuljong är att ta en matsked kollagenpulver i teet. Kollagen bidrar till att bygga upp brosk, leder, hur och till att läka en inflammerad tarm. 

     

    Rester är bäst

    Det mest optimala att äta på morgonen är som sagt sådant som du äter vid de andra måltiderna. Därför är rester från dagen innan perfekt. Du kan ta för vana att lägga undan en portion “plock” av middagen eller lunchen på en liten “frukosttallrik” i kylen. Det är också bra om du tänker på att maten ska räcka till frukost dagen efter när du förbereder och lagar den.

     

    Experimentera mera

    Att våga experimentera i köket på morgonen är en fördel när du äter enligt AIP. Om du inte har så stor aptit på morgonen så kan du börja med att äta lite småplock som ett par skivor avokado, en bit grapefrukt och dricka en kopp te med lite kokosolja i. Allt eftersom du äter vår läkande kost brukar dock aptiten öka på morgonen. Du kommer också få mer ork i takt med att du äter nyttigare och din kropp återhämtar sig från inflammation och sjukdom. Är du van vid att äta kalla mejeriprodukter som yoghurt och fil så ska du absolut prova vår paleoyoghurt eller en skål med bär i kokosmjölk.

     

    Exempel på AIP-frukost du kan göra i köket

    Gillar du gröt till frukost? Då har vi ett helt gäng AIP-gröter i vår medlemsklubb Paleoklubben: Äppelgröt, kokosgröt, jordmandelgröt och äppel- och morotsgröt.

     

    Gröna smoothies kan också vara ett bra komplement för att få i sig lite mer grönsaker. Gör en smoothie med spenat, avokado, gurka eller selleri och drick till frukosten.

     

     

    Kanske är granola en favorit? Då finns det två olika sorter i klubben som båda är helt nötfria såklart.

     

    granola paleo

     

    Kex och mackor

    Det går också bra att göra AIP-kex och olika sorters bröd så att man kan göra sig en frukostmacka. I klubben har vi mängder av olika bröd, frukostfrallor, baugetter, spenatbröd, m.m.

     

    För dig som gillar yoghurt har vi några olika sorter. Till exempel en med bär och avokado och en med kollagenpulver. 

     

    Rösti med lingon

    Mycket att välja på

    Det har hänt mycket på frukostfronten inom AIP på bara något år. För alla goda recept så gå med i vår medlemsklubb och testa 14 dagar helt utan kostnad. Där finns mängder av fler AIP-recept för frukost. 

     

    Varmt välkommen!

     

     

     

     

     

     

    Gå med idag – 14 dagar prova på 

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    1 Kommentar
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Gunilla Ullenius
    Gunilla Ullenius
    6 år sedan

    Fina tips