• Kom igång med AIP 2020

    Är du nyfiken på att testa den autoimmuna läkande kosten? Behöver du hjälp med att komma igång? Just nu kan du hämta ner vår senaste ’Kom igång med AIP’ E-bok som du får helt gratis när du blir medlem hos oss. Där får du all hjälp du behöver för att enkelt börja med autoimmun kost. Vi går även igenom lite riktlinjer som är bra att hålla koll på längre ner i inlägget.

     

    Just nu: ’Kom igång med AIP’ E-bok helt gratis

    E-boken är speciellt framtagen för dig nybörjare, eller för dig som har provat AIP tidigare och vill köra en nystart.

     

    I E-boken får du en komplett guide i hur du kommer igång, samt en veckomeny som är full av enkla och goda rätter.

     

     

    Just nu får du E-boken skickad till din mejl i samband med att du blir medlem hos oss. Du får även testa på medlemskapet 14 dagar helt gratis. Avsluta när du vill.

     

    Riktlinjer som är bra att hålla sig till:

     

    Grundlighet är bäst

    Det är viktigt att du är grundlig när du äter AIP och är 100% strikt. Om du väljer en strikt kosthållning kommer du att nå resultat fortare. Vill du hellre ta det lite i taget så går detta också naturligtvis bra, men då måste du ställa in dig på att det kommer att ta längre tid. Du kan t ex börja med att utesluta gluten och mejeriprodukter för att sedan i steg två gå över till strikt AIP.

     

    Individuellt program

    Det är också viktigt att tänka på att AIP är individanpassat, alla fungerar olika och metoden är bred för att den ska passa så många som möjligt. Är du känslig för något livsmedel så är det bra att ta extra hänsyn till detta. Inkludera aldrig något som du vet att du har en överkänslighet mot.

     

    Vi är också olika vad gäller läkningsförmåga, ämnesomsättning och intoleranser vilket innebär att personer upplever olika resultat. Vår kom-igång E-bok ger exempel på måltider som en bra start. Huvudrätterna är också alltid på två portioner i alla våra veckomenyer. Detta för att du ska spara tid och underlätta din kosthållning med en extra redan tillagad måltid. Så köp hem några extra matlådor innan du börjar laga mat.

     

    Uppdaterad startvecka

    Vi har även anpassat veckomenyn på så vis att vi tagit hänsyn till att en del personer kan reagera på vissa livsmedel så här tidigt.

     

    Detta är t ex kassavamjöl (mycket stärkelse) och kokosprodukter (mycket kostfiber). Detta inkluderar samtliga kokosprodukter utom kokosolja som är fritt från fibrer.

    Det är också bra att ta det lugnt med probiotika – som surkål, syrade grönsaker, mjölksyrebakterier i form av kapslar samt kombucha och kokosyoghurt – de allra första veckorna. Din tarmflora behöver ställa om sig på egen hand och det är bra om det sker så naturligt som möjligt med hjälp av kosten. Efter 3-4 veckor är det däremot bra att tillsätta probiotika regelbundet i kosten för att bygga upp en god tarmhälsa.

     

    Dra ner på fruktos

    Jag rekommenderar att du även håller nere mängden fruktos till max 20 gram per dag. Detta dels för att inte trigga sötsug i onödan, dels för att fruktos i överflöd kan skapa inflammation i tunntarmen och på så vis störa immunförsvaret. 20 gram fruktos motsvarar 2-3 frukter (exotiska frukter innehåller mer fruktos) eller 3-4 dl bär. Detta får du hjälp med i våra upplägg då vi aldrig inkluderar efterrätter, kakor eller sötsaker i våra veckomenyer.

     

    Vill du ha fler recept och mer stöd så finns det i medlemsklubben. Just nu ingår vår uppdaterade kom-igång E-bok när du registerar dig.

     

    Stort lycka till!

    Cecilia Nisbet Nilsson

    Lic Kostrådgivare och hälsokonsult

    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments