• 15 bra tips för att minska stress

    När man äter en läkande autoimmun kost (AIP) så ger man kroppen de bästa förutsättningarna för att läka från kronisk sjukdom. Man kan bli av med inflammationer, få bättre näringsupptag från maten, en god bakterieflora i tarmen samt ett starkt och välfungerande immunförsvar. Men för att nå bra resultat så är det också nödvändigt att se över sin livsstil i övrigt – och framförallt försöka minska den negativa stressen.

     

    I den här artikeln får du 15 tips på vad du kan göra för att stressa ner och därigenom nå ett så bra resultat med AIP som möjligt.

     

    Om man är sjuk i kronisk inflammation eller autoimmun sjukdom så är kroppen stressad redan från start. Detta beror på att vårt immunförsvar, som egentligen ska skydda oss från yttre angrepp av virus, gifter och bakterier, ständigt är i attack mot den egna kroppen. Vad som händer då är det blir en ”rundgång” i kroppen där immunförsvaret överaktiveras vilket leder till att vårt stresshormon ökar.

     

    Vid extra yttre påverkan i form av stress i vardagen blir ofta sjukdomarna värre, det är särskilt tydligt vid vissa autoimmuna sjukdomar som t ex psoriasis och tarmsjukdomarna Chron’s och ulcerös kolit. Många som lider av dessa autoimmuna sjukdomar känner igen detta. Det är också vanligt att man blir mindre stresstålig och kan känna att den minsta uppgiften blir övermäktig ibland. Det är därför utbrändhet ofta går hand i hand med kroniska sjukdomar.

     

    Stress och sjukdom hänger alltså tätt ihop och för att du ska få ett så bra resultat som möjligt med antiinflammatorisk kost (AIP & Paleo) så krävs det att man ser över sin livsstil – och lägger till stressreducerande aktiviteter.

    Hur stress och sjukdom hänger ihop

    Man kan idag se klara samband mellan stress och besvär som sömnproblem, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, minskad energi, utmattningssyndrom och depression. Det här innebär såklart en stor ansträngning för ett redan ansatt immunförsvar och leder till en nedåtgående spiral. Stress påverkar inte bara ditt immunförsvar utan även de endokrina systemet, det vill säga det som styr dina hormoner och reglerar hormoninsöndringen.

     

    Om du är stressad – antingen fysiskt eller känslomässigt – så duschas kroppen med stresshormoner, både av de akuta hormonerna noradrenalin och adrenalin men även av det mer långsiktiga hormonet kortisol.

     

    Är man stressar tar det dessutom längre tid att återhämta sig från sjukdom och det ständiga påslaget av kortisol kan göra att man till slut får en utmattning i binjurarna.

     

    Men att få ner nivåerna på stresshormonerna kan för många te sig hopplöst då det kan verka omöjligt att göra något åt det som stressar en. Man kanske inte kan sluta jobba för mycket, bli av med ekonomiska bekymmer eller påverka hur andra agerar och så vidare. Men det är inte heller nödvändigt. Faktum är att det går utmärkt att stressa ner utan att eliminera allt som orsakar stress. Du kan göra mycket på egen hand och när du tar tag i din livsstil är detta den sista pusselbiten som du behöver för en hållbar hälsa på lång sikt.

     

    Vad betyder att stressa ner?

    Att stressa ner betyder naturligtvis olika för olika personer. Det kräver att du själv klurar ut vad just du mår bra av. Börja med att skapa utrymme i din kalender för någon av de stressreducerande aktiviteterna nedan och försök att hitta minst en kvart om dagen till att bara vara, slappna av och andas.

     

    15 tips för mindre stress

     

    Konstupplevelser

    Att njuta av konst är för många väldigt avslappnande – både att titta på och att arbeta med själv. Gör något som du gillar: måla, sy, dreja, inred, färglägg med mera.

     

    Samtal

    Prata med någon du uppskattar eller som får dig att skratta. Undvik energitjuvar och personer med bara ”sändaren” på. Att prata och dela med sig av sina känslor har visat sig sänka kortisolnivåerna.

     

    Dans

    Sätt på musik som du gillar och dansa för dig själv. All rörelse frigör stresshormoner och dans är ett mycket bra alternativ.

     

    Motion och träning

    Fysisk aktivitet är både en nödvändig ventil och reparerande. Kroppen är konstruerad för rörelser och träning utsöndrar må-bra-hormoner. Men som stressreducerande aktivitet bör du undvika hård träning som stressar kroppen, till exempel löpning eller crossfit. Mediyoga, promenader, mjuk cykling och simning är bra.

     

    Bad

    Bada varmt i badkar, jacuzzi eller på spa. Sänk belysningen, tänd ljus och sätt på avslappnande musik. Detta sänker pulsen och får dig att varva ner.

     

    Massage

    Boka massage, gärna varsam muskelavslappnande massage. Be massören att ta det varligt. Använd gärna väldoftande oljor som lavendel.

     

    Meditation och mindfulness

    Sätt dig bekvämt och andas. Tänk bara på andningen: räkna till fyra på inandning genom näsan och till åtta på utandning genom näsan. När tankarna vandrar iväg, koncentrera dig på att räkna och andas. Studier visar att så lite som tre minuter mindfulness då och då räcker för att reducera stresshormonerna. Det finns bra appar och videor med meditation.

     

    Natur

    Leta dig ut i skogen och bara var. Sätt dig på en bänk eller en sten. Promenera i maklig takt. Naturupplevelser är bra för återhämtning. Gå gärna bland träd och längst vatten.

     

    Husdjur

    Om du har ett husdjur, kela och lek med det en stund. Studier visar att må-bra-hormonet oxytocin utsöndras när man umgås med djur.

     

    Bastu

    Att bada bastu kan vara en perfekt tid för avslappning. Värmen gör att musklerna slappnar av och du har just ingenting annat att göra än att sitta där. Försök att fokusera på nuet och inte på vad du ska göra efteråt.

     

    Skaka loss

    Det är precis vad det låter som. Skaka på armar och ben. Rulla runt axlarna och stretcha nacken genom att vrida huvudet åt sidorna samt framåt och bakåt. Hoppa lite upp och ner. Detta är speciellt bra om du just har haft en jobbig konversation eller sett något som stressat dig.

     

    Te eller en kopp varm buljong

    Sätt dig ner och drick en kopp. Låt det ta tid och försök att vara i nuet. Hur smakar det? Hur känns det i kroppen?

     

    Beröring och kramar

    Precis som när du kelar med ditt husdjur så frisätts oxytocin när du rör någon du tycker om eller när ni kramar varandra.

     

    Samtalsterapi

    Boka tid för att gå och prata med någon utomstående. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är bra för stresshantering. Där får man redskap i hur man ska tänka när automatiska katastroftankar dyker upp, hur man bemöter andra i en konflikt och mycket mera.

     

    Akupunktur

    Smärtreducering med hjälp av akupunktur har sedan flera år varit en accepterad behandlingsmetod. När akupunktur avhjälper smärta minskar även stressen i kroppen.

     

     

    När du bestämt dig för att börja med autoimmun kost kan det vara väldigt bra att ingå i en gemenskap där man kan få råd, tips och stöd. I vår medlemsklubb ligger fokus på att stötta medlemmarna kring kost och tillfrisknande. Vi har en unik egen FB-grupp där vi ger enklare kostrådgivning plus att du får mängder av fakta och tillgång till veckomenyer, AIP-skola med mera. Vi svarar också på alla frågor via mejl!

     

     

    BLI MEDLEM – 14 DAGAR GRATIS

     

    Kommentarer

    guest
    2 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Katharina
    Katharina
    1 år sedan

    Så bra artikel !Skulle önskat att den skulle gått att skriva ut ./KattisLeander

    Swedish Paleo
    Swedish Paleo
    1 år sedan
    Reply to  Katharina

    Hej Kattis,

    Vad kul att höra! Om du är på en PC kan du trycka på CTRL + P för att skriva ut artikeln 🙂