• 15 bra tips på stressreducering

    Att lägga om sin kost och bli medveten om hur olika livsmedel påverkar kroppen på individnivå är det första stora steget mot hälsa. När man fått in nya rutiner kring maten så brukar det komma belöningar ganska snart. Men sedan är det också nödvändigt att se över sitt liv i övrigt och försöka ta tag i negativ stress, oro och ångest. I den här artikeln får du våra 15 bästa tips på hur man kan stressa ner. 

     

    Om man är sjuk i kronisk inflammation eller autoimmun sjukdom så är kroppen stressad redan från start. Vid extra stress blir ofta sjukdomarna värre, det är tydligt med t ex psoriasis och tarmsjukdomarna Crohn’s och ulcerös kolit. Stress och sjukdom hänger ihop och för att du ska få ett så bra resultat som möjligt med både paleolitisk kost och AIP, autoimmun kost, så krävs det att du ser över din livsstil.

     

    Man kan se klara samband mellan inre stress och sömnproblem, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, minskad energi, utmattningssyndrom och depression. Det här innebär såklart en stor extra ansträngning för ett redan ansatt immunförsvar och leder till en nedåtgående spiral. Stress påverkar inte bara ditt immunförsvar utan även det endokrina systemet, det vill säga det som styr dina hormoner och reglerar hormoninsöndringen.

     

    Om du är stressad – antingen fysiskt eller känslomässigt – så duschas kroppen med stresshormoner, både av de akuta hormonerna noradrenalin och adrenalin men även av det mer långsiktiga hormonet kortisol.

     

    Att få ner nivåerna på stresshormonerna kan för många te sig hopplöst då det kan verka omöjligt att göra något åt det som stressar en. Man kanske inte kan sluta jobba för mycket, bli av med ekonomiska bekymmer eller påverka hur andra agerar och så vidare. Men det är inte heller nödvändigt. Faktum är att det går utmärkt att stressa ner utan att eliminera allt som orsakar stress. Du kan göra mycket på egen hand och när du tar tag i din livsstil är detta den sista pusselbiten som du behöver för en hållbar hälsa på lång sikt.

     

    Att stressa ner betyder naturligtvis olika för olika personer. Det kräver att du själv räknar ut vad just du mår bra av. Börja med att skapa utrymme i din kalender för någon av de stressreducerande aktiviteterna nedan och försök att hitta minst en kvart om dagen till att bara vara, slappna av och andas.

     

    15 stressreducerande tips

     

    Konstupplevelser

    Att njuta av konst är för många väldigt avslappnande – både att titta på och att arbeta med själv. Gör något som du gillar: måla, sy, dreja, inred, färglägg med mera.

     

    Samtal

    Prata med någon du uppskattar eller som får dig att skratta. Undvik energitjuvar och personer med bara ”sändaren” på. Att prata och dela med sig av sina känslor har visat sig sänka kortisolnivåerna.

     

    Dans

    Sätt på musik som du gillar och dansa för dig själv. All rörelse frigör stresshormoner och dans är ett mycket bra alternativ.

     

    Motion

    Träning utsöndrar må-bra-hormoner. Men som stressreducerande aktivitet bör du undvika hård träning som stressar kroppen, till exempel löpning eller crossfit. Mediyoga, promenader, mjuk cykling och simning är bra.

     

    Bad

    Bada varmt i badkar, jacuzzi eller på spa. Sänk belysningen, tänd ljus och sätt på avslappnande musik.

     

    Massage

    Boka massage, gärna varsam muskelavslappnande massage. Be massören att ta det varligt. Använd gärna väldoftande oljor som lavendel.

     

    Meditation och mindfulness

    Sätt dig bekvämt och andas. Tänk bara på andningen: räkna till fyra på inandning genom näsan och till åtta på utandning genom munnen. När tankarna vandrar iväg, koncentrera dig på att räkna och andas. Studier visar att så lite som tre minuter mindfulness då och då räcker för att reducera stresshormonerna. Det finns bra appar och videor med meditation, t ex den här på Chopra.com

     

    Natur

    Leta dig ut i skogen och bara var. Sätt dig på en bänk eller en sten. Promenera i maklig takt. Naturupplevelser är bra för återhämtning. Gå gärna bland träd och längst vatten.

     

    Husdjur

    Om du har ett husdjur, kela och lek med det en stund. Studier visar att må-bra-hormonet oxytocin utsöndras när man umgås med djur.

     

    Bastu

    Att bada bastu kan vara en perfekt tid för avslappning. Värmen gör att musklerna slappnar av och du har just ingenting annat att göra än att sitta där. Försök att fokusera på nuet och inte på vad du ska göra efteråt.

     

    Skaka loss

    Det är precis vad det låter som. Skaka på armar och ben. Rulla runt axlarna och stretcha nacken genom att vrida huvudet åt sidorna samt framåt och bakåt. Hoppa lite upp och ner. Detta är speciellt bra om du just har haft en jobbig konversation eller sett något som stressat dig.

     

    Te eller en kopp varm buljong

    Sätt dig ner och drick en kopp. Låt det ta tid och försök att vara i nuet. Hur smakar det? Hur känns det i kroppen?

     

    Beröring och kramar

    Precis som när du kelar med ditt husdjur så frisätts oxytocin när du rör någon du tycker om eller när ni kramar varandra.

     

    Samtalsterapi

    Boka tid för att gå och prata med någon utomstående. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är bra för stresshantering. Där får man redskap i hur man ska tänka när automatiska katastroftankar dyker upp, hur man bemöter andra i en konflikt och mycket mera.

     

    Akupunktur

    Smärtreducering med hjälp av akupunktur har sedan flera år varit en accepterad behandlingsmetod. När akupunktur avhjälper smärta minskar även stressen i kroppen.

     

     

    När du bestämt dig för att börja med autoimmun kost kan det vara väldigt bra att ingå i en gemenskap där man kan få råd, tips och stöd. I vår medlemsklubb ligger fokus på att stötta medlemmarna kring kost och tillfrisknande. Vi har en unik egen FB-grupp där vi ger enklare kostrådgivning plus att du får mängder av fakta och tillgång till veckomenyer, AIP-skola med mera. Vi svarar på alla frågor via mejl!

     

     

    BLI MEDLEM – 14 DAGAR GRATIS

     

    Kommentarer

    guest
    1 Kommentar
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Katharina
    Katharina
    1 månad sedan

    Så bra artikel !Skulle önskat att den skulle gått att skriva ut ./KattisLeander