• Sparris – bra för ditt immunförsvar

    Sparris är en god och nyttig storfavorit bland oss svenskar. Både grön och vit sparris innehåller gott om fibrer som ger mat åt dina nyttiga bakterier i tarmen, vilka i sin tur jobbar tätt ihop med ditt immunförsvar för att hålla dig frisk.

     

    Sparris är också rik på folat (vitamin B9) som behövs för huden, håret och cellförnyelse i kroppen. I den här artikeln kan du läsa allt om nyttigheterna i sparris och du får också tips på tre goda och läkande recept.

     

    Nyttigheter i Sparris

    Sparris är fylld med nyttigheter och här nedan har vi listat upp 4 anledningar till varför det kan vara en god idé att regelbundet äta sparris.

     

    1. Sparris innehåller gott om vitaminer och mineraler
    2. Sparris är bra att äta vid graviditet
    3. Sparris kan hjälpa till att skydda våra celler och vårt DNA från att åldras och förstöras
    4. Sparris är full av kostfibrer som absorberas av de nyttiga mjölksyrebakterierna i tarmen

     

    1. Sparris innehåller gott om både vitaminer och mineraler

    Ta för vana att lägga till sparris i maten så ofta du kan. Varför är det så bra då? Jo, det är för sparris till att börja med innehåller gott om både vitaminer och mineraler. Genom att lägga lite lättstekt sparris på tallriken får du nämligen i dig folat, K-vitamin, C-vitamin samt E-vitamin. Sparrisen innehåller även mineralerna zink och kalcium.

     

    2. Sparris är bra att äta vid graviditet

    Sparris är extra rikt på folat. Folat (även kallad vitamin B9) är en vattenlöslig vitamin som är särskild viktig vid graviditet. Folat behövs nämligen för en normal fosterutveckling. Folat är dessutom bra för cellförnyelse i hud, hår och blodkärl.

     

    3. Sparris kan skydda våra celler och vårt DNA från att åldras

    Sparris innehåller aminosyran glutation som är den antioxidant som skyddar våra celler och DNA från att åldras och förstöras. Så att äta lite extra sparris kan på sätt och vis bromsa för tidigt åldrande, i alla fall på cellnivå.

     

    4. Sparris är full av kostfibrer

    En sak med sparris som vi ofta påminner om här på Swedish Paleo är att den är full av prebiotika (kostfibrer) som äts upp av de nyttiga mjölksyrebakterierna i tarmen. Detta kostfiber kallas för inulin som du även hittar i bland annat i jordärtskocka och kokos. De goda bakterierna i tarmen hjälper i sin tur immunförsvaret att hålla oss friska.

     

    Så att äta lite sparris då och då är en god investering i din hälsa.

     

    Fakta och kuriosa om sparris

    Sparris har odlats i Sverige sedan 1700-talet och idag skördas cirka 90 ton sparris i Sverige varje år. På våren är det en delikatess då de är extra mjälla och goda i smaken.

     

    Det finns olika sorters sparris: vit, grön och lila. Den vita odlas i kupa eller under jord och är lite beskare i smaken än den gröna som växer ovan jord. Vit sparris måste skalas och kokas eller råmarineras för att kunna ätas, medan den gröna går bra att äta rå. Du ska helst inte koka den gröna sparrisen, då försvinner lätt all näring ut i kokvattnet. Stek den istället lätt i några minuter, eller varför inte lägga den på grillen.

     

    Har sparrisen tappat sin spänst och blivit lite seg så är ett bra tips att ställa den i en kopp med vatten i 20 minuter. Då återfår den sin krispiga karaktär igen.

     

    Namnet sparris kommer från aminosyran aspargin som man kan hitta ganska mycket av i just sparris. Aspargin har visat sig kunna stimulera njurarnas funktion vilket gör att sparris har en milt vätskedrivande effekt. Det är alltså bra att äta lite extra sparris om man är svullen och vätskefylld i kroppen.

     

    3 recept med sparris

    Det finns många goda recept med sparris i vårt stora receptarkiv. Här är tre favoriter!

    AIP: Räkgratäng med blomkålsmos, sparris och sås med citron och dill. Klassiska smaker som är gott till både fest och vardag.

    AIP: Frukost med bacon och sparris. Mättande och nyttig frukost. Du steker ner allt på en gång. Köp ekologisk bacon utan tillsatser.

    AIP: Risotto på blomkål med sparris. Ett gott alternativ till vanlig risotto, smaksatt med örtsalt, näringsjäst och gurkmeja. Gott som tillbehör till kyckling eller fisk, annars ät som vegetarisk rätt. Näringsjästen ger en god ostliknande smak och massor av B-vitamin.

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments