• Rotselleri – bra för både blodtrycket och magen

    Rotselleri är en gammal svensk kulturväxt som ätits i flera hundra år. Den ger en aromatisk och ganska kraftfull smak och är mycket användbar i köket… Och det är väl tur det eftersom att det är en nyttig rotsak som bland annat är bra för både blodtrycket och magen.

     

    I den här artikeln får du reda på hur rotsellerin kan vara användbar och nyttig för dig, och du får dessutom tips på tre av våra godaste rotselleri-recept.

     

    Nyttigheter i rotselleri

    Precis som andra rotfrukter så innehåller rotselleri gott om kostfibrer, vilket bland annat är bra för tarmens nyttobakterier. Kostfibrer är en naturlig energikälla för våra tarmbakterier och de jobbar tätt ihop med immunförsvaret för att hålla oss friska och krya.

     

    Fibrerna bidrar även till en normal och stabil tarmrörelse, och därför kan rotselleri vara ett utmärkt val att med lite på tallriken om du exempelvis är hård i magen.

     

    Näringsmässigt så innehåller rotsellerin vitamin K1, B6, C samt fosfor. Den är dessutom en mycket bra källa till kalium. Kalium är i sin tur en livsnödvändig mineral som minskar risken för ett skadligt högt blodtryck, och brist på kalium i kroppen uppstår bland annat av stress.

     

    Hur kommer då detta sig?

     

    Jo, när du är stressad så tvingar stresshormonet aldosteron ut kalium och vatten ur kroppen, vilket resulterar till att blodtrycket höjs.

     

    Och genom att äta kaliumrika rotfrukter – som i detta fall rotselleri – återförs en balans mellan kalium och natrium igen, vilket gör att blodtrycket sjunker tillbaka. Och som många vet är högt blodtryck en riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar; därför kan det vara en bra idé att äta rotselleri i såväl förebyggande som behandlande syfte.

     

    Det är med andra ord aldrig fel att äta lite extra rotselleri. 🙂

     

    Fakta och kuriosa

    Rotseller ingår faktiskt i samma familj som morötter, fänkål och dill! Och lyckligtvis finns rotsellerin att hitta året runt i butik.

     

    Den kommer ursprungligen från Asien och har odlats i medelhavsområdet i mer än 3000 år. I det gamla Egypten användes rotselleri både som krydda i maten och som medicinalväxt.

     

    Rotselleri är dessutom väldigt populär i köket då man kan använda rotfrukten på många olika sätt. Man kan exempelvis göra soppa på den, rosta den i ugnen som potatis, göra strips, mos, röror och om man skivar den grovt och steker på låg värme så funkar den till och med som vegetarisk ”burgare” eller som ”julskinka” helgrillad i ugnen!

     

    Vi har många goda recept med roselleri att välja på i klubben, och här är tre av våra favoriter!

     

    3 recept med rotselleri

    AIP: Lasagne på rotselleri. Rotselleri passar bra som ersättning till vanliga lasagneplattor! Man kokar samman såsen längre innan man sätter ihop lasagnen och att lagar till rotsellerin i förväg i ugnen.

    AIP: Notatissallad (potatissallad utan potatis) med rotselleri. När man äter enligt autoimmun kost så utgår vanlig potatis under elimineringstiden. Men du kan göra en god ersättning till potatissallad ändå.

    Fisksoppa med räkor och tomat

    AIP: Fisksoppa med räkor, tomat och rotselleri. En mustig soppa med torsk och chili för extra smak. Mums!

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    guest
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments