• Nyttigt med vilt

    Inom paleo och auotimmun kost rekommenderas viltkött. Huvudorsaken till att välja detta kött framför traditionellt kött är att djuren är naturliga ”gräsbetesdjur”, dvs att de inte fötts upp på omega-6-rikt spannmål. Köttet blir därför rikare med Omega 3 och fattigare på inflammationsdrivande Omega 6. Viltkött är både klimatsmart och naturligt ekologiskt och innehåller mycket mineraler, t ex B-vitamin, Zink och järn.

     

    Fakta och kuriosa

    Vilt är enligt den svenska jaktlagen alla vilda däggdjur och fåglar.

    Ordet ”vilt” har samma innebörd som det tidigare i jaktlagstiftningen använda ”villebråd” och avser djur som inte är någons egendom. Med vilt avses inte enbart djur av arter för vilka jakttid är fastställd utan även sådana arter som är fredade under hela jaktåret. Djur som tillhör viltfaunan men som hålls i hägn är att betrakta som vilt i jaktlagstiftningens mening, trots att de inte lever i full frihet, t ex ren och hjort.

    Ofta delar man in det jaktbara viltet i småvilt och högvilt beroende på de lagar som reglerar jakten. Exempel på småvilt är kanin och hare och fåglar som fasaner, ripa och änder. Högvilt kan vara till exempel älg, rådjur, hjort och vildsvin.

     

    Nyttigheter med viltkött

    Om man tittar närmare på nyttigheter med viltkött så utmärker det sig genom att det är en god källa till B-vitaminer, framförallt niacin och vitamin B12 men även riboflavin, vitamin B6 och tiamin. Allra högst halter finns i ren och vildsvin.

    Skärmavbild 2017-09-26 kl. 07.02.18

    Halterna av fettlösliga vitaminer är låga i vilt, med undantag för vitamin K i kalkon (det hörs ju på namnet:-), lammfärs och lammkotlett.

    Men framförallt är innehållet av zink och fosfor högt. Viltkött innehåller även kalium, selen och järn. Selen finns främst i ren, rådjur och vildsvin medan järnhalten är högst i ren och kronhjort. I en portion ren (125 gram) finns upp till 30 procent av rekommenderat dagligt intag av järn för unga kvinnor och 50 procent för män.

     

    Fördjupning: Mer fakta från om viltkött och andra råvaror hittar du i Paleoklubben! Du kan läsa om:

    Svamp, äpplen, citron, morot, äppelcidervinäger, inälvsmat och B-12, jordgubbar, muskotnöt/blomma, lök, rabarber, rotselleri, avokado, nypon, nässlor, tranbär, kokos, gurka, vitlök, vitkål, rödbeta, kokbanan, jordärtskocka, jordmandel, persilja, ingefära, kanel, carob, gurkmeja, sötpotatis, cassavamjöl och gelatin!

     

    Gå med längst upp till höger på sidan. Första 14 dagarna gratis, vilket innebär 14 dagars tillgång till Sveriges största receptarkiv med autoimmun kost, AIP. Det går att ladda hem recepten i pdf-form. Gillar du inte klubben kan du gå ur innan 14 dagar gått utan att betala en krona. Men självklart är vi glada om du vill stanna kvar på vår medlemssida. Där är det förutom tre-fyra nya recept i veckan, utlottningar av kokböcker och produkter, gratis kostråd i vår slutna FB-sida och härlig gemenskap.

    Gå med HÄR och prova!

    Väkommen,

    Cecilia

     

    DelaShare on Facebook
    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer