• Ny sneak peak från vår AIP-bok

    Vi vill gärna dela med oss av ett nytt kapitel från vår alldeles unika AIP-kokbok. Kokboken som kan hjälpa dig med en autoimmun sjukdom att häva din sjukdom eller t o m bli helt frisk.

    Jag, Cecilia, som är en medförfattarare, har blivit bra från allergier  astma, eksem,  psoriasis och ledvärk efter att jag startade med den här maten. Det finns idag ingen liknande bok på marknaden i Sverige och för att du ska få en uppfattning så är här ett kapitel jag skrivit om ”stapelvaror och rutiner”.

    Vill du förbeställa vår autoimmuna kokbok så kommer det snar bli ett option här på sajten.

    Här är utdraget:

    Stapelvaror och rutiner vid AIP-kost

    När du väl bestämt dig för att prova det autoimmuna protokollet blir det så mycket lättare om du köper hem nya basvaror och staplar i skafferiet. Tänk att du behöver för minst en vecka framåt.

    Detta underlättar när fantasin och orken tryter eller när du behöver äta något snabbt och kanske inte har planer att ta dig till affären.

    Det är väldigt bra att hitta nya rutiner också när du lagar maten. Just därför har vi satt samman ett  veckoschema åt dig Där kan du hitta enkla recept att följa dag för dag. Meningen är att dessa ska vara en guide och att du i framtiden ska kunna byta ut recepten mot dina egna personliga favoriter. I början är det väldigt bra att vara strikt och följa veckoschemat så noga som möjligt. Det är så mycket nytt att tänka på när du äter efter det autoimmuna protokollet. Att slå och leta efter recept som ger dig en perfekt balanserad kost kan vara både svårt och tröttsamt. Så lita på oss och följ våra förslag istället.

    Det ska vara lätt att hitta nyttiga basvaror hemma. I och med att den här typen av paleokost ofta utgår från färska råvaror, blir det inte så värst mycket konserver eller torrvaror men det finns ändå en hel del saker som du kan köpa hem. Konserverad fisk, kokosmjölk, oliver, kokosolja, avokadoolja, diverse kryddor, torkad frukt och svamp är sådana exempel.

    Andra basvaroror är sådant som du själv kan göra och lagra i kylskåp, frys eller skafferi. Exempel på detta är surkål och benbuljong eller snacks som grönkålschips, rotfruktschips. I frysen kan du ha delade bananer, bär och mango som du lätt kan mixa ihop till paleoglass. Olika torkade bär är bra för sötsuget, t ex mullbär. Frysta fikonbollar är perfekt fika till kaffet.

    Har du sådant hemma blir letandet i köket när du är småsugen plötsligt utbytt från något som ofta är skuldbelagt till något som är roligt.

    Snacks, glass, chips, benuljong och surkål hittar du bland recepten. Här kommer en lista på annat som du kan ha hemma som ingår i recepten men som även kan ätas var för sig.

    Gelatin. Det finns både gelatinblad och gelatin i pulverform. Köp hem gelatin av bra kvalitet, vi rekommenderar den gjord på nötkött inte gris. Gelatin är bra som ersättning för benbuljong om du inte har tillgång till detta. Blanda en matsked gelatin i en smoothie t ex eller prova att göra “gelégodis”. Det finns massor av recept på nätet.

    Torkad svamp. Trattkantareller eller champinjoner. Gott som smaksättare och svamp innehåller många bra vitaminer och mineraler.

    Benbuljong. Koka en stor gryta (recept under dryck) och häll upp i mindre plastformar och frys in. Plocka fram en plastpåse i veckan, det brukar räcka. Smält den frysta buljingen i en kastrull på låg värme och drick som den är, blanda i lite i ditt te eller använd som smaksättare i soppor och såser.

    Sojasås. Glutenfri – hänvisning klassisk fermenterad soja är glutenfri. Detta gäller dock inte såser som innehåller soja såsom hoisinsås och HP-sås där spannmål kan ha tillsatts vid andra tillfällen.

    Honung. Köp lokalproducerad ekologisk processad honung som innehåller alla de goda egenskaper som naturlig honung gör. Använd som sötningsmedel.

    Syrade grönsaker, t ex surkål. Gör en laddning syrade grönsaker och förvara i glasburkar med tätslutande lock i kylen. Bra att ha i sallader, till maten och som mellanmål. Bakteriefloran i de syrade grönsakerna hjälper mag- tarmfloran.

    Oliver. Gott att ha till det mesta och även gott som snacks när du blir sugen på något salt.

    Kokos. Av alla de slag. Kokosolja, kokosflingor, rostade kokosflarn, kokosmjölk, kokosfett. Ekologisk och kallpressad ska den vara. Det finns massor att välja på nuförtiden.

    Kryddor. När du äter enligt AIP ska du undvika alla sorters chilikryddor, paprikapulver och även svartpeppar och vitpeppar. Därför är det viktig att du bullar upp med andra smaksättare så att maten blir god. Kryddor som är okej är t ex: ingefära, gurkmeja, saffran, kanel, citrongräs, koriander, dill, persilja, mejram, mynta, timjan, dragon, basilika, oregano, kamomill, vitlök, rosmarin, lavendel och torkad lök. Även rostad lök är okej, men var noga med att köpa glutenfri torkad lök.

    Oljor och fetter.  Vi har nämnt kokosolja men du kan också använda många andra oljor. Avokadoolja är supergott i sallader och även vid matlagning. Andra oljor som du kan ha hemma är olivolja, ankfett och ghee (recept på ghee finns under “Dressingar och röror”).

    Dadlar. Torkade dadlar kan du ha i kylen i flera veckor. Gott att äta om du är lite sötsugen och gott att ha i energibollar som du slänger ihop snabbt till fikat. (recept under Efterrätter och sötsaker)

    Anjovis och sardeller. Köp hem några burkar och använd i matlagningen.

    Lingonsylt. Se till att ha en liten burk hemmalagad lingonsylt i kylen. Du gör det enkelt på att blanda färska lingon och lite ekologisk honung och rör om/mosa bären lite. Färska lingon finns efter säsong och det finns även frysta lingon att köpa.

    Torkad frukt. All sorts torkad frukt ska du äta med måtta eftersom fruktsockerhalten blir högre och mer koncentrerad. Undantag för mullbär som innehåller väldigt lite fruktos och som dessutom dämpar sockersuget väldigt effektivt. Om du torkar t ex äpplen, aprikoser och annan frukt själv så har du koll på att det inte finns något tillsatt socker. Torkade fikon och plommon kan du ha hemma och äta om magen är trög.

    Vinäger. All vinäger är okej men kolla innehållsförteckningen så att den du köper är glutenfri. Äppelcidervinäger är både nyttigt och uppfriskande att ha i ditt vatten. Annars är vinäger gott som bas i dressingar till sallader.

    Arrowrot. Använd gärna arrowrot när du reder soppor och såser.

    Frysta bär. det är gott, nyttigt och lätt att ha frysta bär hemma. Blanda i en smoothie eller ät med lite uppvärmd kokosmjölk till frukost. Frys in efter säsong. Bra bär är blåbär, hallon, svartvinvär och jordgubbar.

    Frysta grönsaker. Köp hem påsar med grönsaksblandningar. T ex fryst broccoli, blomkål. Sockerärtor, morätter och ärtor. Bra nödlösning när de färska grönsakerna tryter.

    Frysta köttbullar och biffar. När du lagar småbiffar och köttbullar, se till att frysa in massor. dessa kan du äta till frukost, mellanmål och som lunch och middag. Gör många olika smaker när du väl håller på. Du kommer att tacka dig själv i efterhand.

    Fryst frukt. Jo, det är bra att frysa in små påsar med frukt. T ex banan, mango och ananas. Dessa kan du göra paleoglass på när du vill bjuda på en fräsch efterrätt. Ofta kommer amn på att lägga in just bananer i frysen alldeles för sent… Så ta för vana att skala, dela och frys in minst två stycken när du köper hem en klase ekologiska bananer.

    Fryst fisk, räkor och skaldjur. Köp hem lite extra fisk och skaldjur när du väl handlar och frys in. Se till att köpa vildfångat.

     

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar
    4 Kommentarstråd
    1 Svar till kommentarstråd
    0 Följare
     
    Kommentar med flest reaktioner
    Populäraste kommentarstråden
    1 Kommentarens författare
    Camilla GavelinMaria GiöbelSwedish PaleoAnn-Kerstin AlmEva-Lena Erlandsson-Mellberg Nyligen kommenterat av
    Eva-Lena Erlandsson-Mellberg

    Hej! Tack för tydlig och bra information – ser fram emot att boken ska släppas 🙂

    Ann-Kerstin Alm

    Hur ser ni egentligen på söta saker? Karl Hulten säger att allt socker ska undvikas (honung mm är bara andra ord för socker) men här får jag känslan att det är OK att äta fikon, dadlar och honung.

    Maria Giöbel

    Väldigt bra blogg! 🙂
    Men en fundering i texten ovan. Det står: ”Det är väldigt bra att hitta nya rutiner också när du lagar maten. Just därför har vi satt samman ett veckoschema åt dig Där kan du hitta enkla recept att följa dag för dag.”
    Var hittar jag veckoschemat? Har boken, men det finns inte där heller (eller…?)

    Camilla Gavelin

    Varför nöt före gris gällande gelatin? Jag har köpt ekologiskt gelatin av gris – är det dåligt?