• Genväg till AIP kost – en enkel guide

    Är du nyfiken på AIP kost och AIP recept? Vill du enkelt komma igång och få inspiration med vad du kan äta till frukost, lunch och middag? Då är denna startguide perfekt för dig. Vi går igenom hur du enkelt kan påbörja din resa med autoimmun kost (att äta enligt det autoimmuna protokollet) med denna snabba startguide.

     

    Vi har även skrivit en större omfattande guide där du får lära dig allt du behöver veta om autoimmun kost. Inlägget hittar du här: Autoimmun kost – allt du behöver veta

     

    Enkla förhållningsregler:

    Att undvika: spannmål, ägg, potatis, paprika, tomater, aubergine, chili, nötter, frön, alkohol, kaffe (försök dra ner) och samtliga mejeriprodukter. (Inget laktosfritt alltså).

     

    Ät mycket av: bladgrönsaker, alla kålsorter, alla grönsaker utom de ovan, gräsbeteskött, vildfångad fisk, alla skaldjur, frigående kyckling, alla bär och all frukt.

     

    Frukost: ät rester från dagen innan, färsk frukt, strimlad kyckling, lax i alla former och t ex smoothies på kokosmjölk blandat med bär. Gör en AIP-yoghurt genom att mixa en avokado, en banan och en näve bär.

     

    Middag: Köp hem något protein som du gillar; fisk, nötkött, kyckling etc. Gris är inte att rekommendera då det ännu inte finns så mycket bra griskött på marknaden. Gärna viltkött och inälvsmat. Lägg sedan till en grönsak som du gillar: sötpotatis, sparris, broccoli, blomkål, fänkål, spenat, selleri, morötter, palsternacka, kålrot, vitlök, lök i alla former, rotselleri etc. Köp hem färska kryddor som basilika, persilja, koriander, mynta, salvia, dill, ingefära och vitlök. Krydda på!

     

    Mellanmål: avokado, strimlad kyckling, smoothies, bär med kokosmjölk, lax med sötpotatis, ett par frukter t ex persikor, ananas, banan eller jordgubbar.

     

    Ät gärna extra mycket av: kokosolja, surkål, persilja, vitlök, ingefära, fermenterat te (kombucha), benbuljong och drick smaksatt vatten; varmt vatten med finhackad ingefära, vatten med bär som jordgubbar och hallon, citronvatten och vanligt te. Detta boostar ditt immunsystem i magen och ger dig en bra chans att läka från autoimmun sjukdom.

     

    Kör i minst en månad, helst tre månader för att få bästa resultat. Därefter kan du börja introducera den mat som du tagit bort lite i taget. Detta kallas för ett provokationstest.

     

    Du hittar mycket mer info på vår medlemsklubb, där du även får tillgång till hundratals recept samt veckomenyer med färdiga inköpslistor för att komma igång!

     

    STARTA DIN GRATISPERIOD

     

    Lycka till! /Cecilia

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar
    5 Kommentarstråd
    5 Svar till kommentarstråd
    0 Följare
     
    Kommentar med flest reaktioner
    Populäraste kommentarstråden
    7 Kommentarens författare
    Swedish PaleoFredrik ElmdahlCeciliaDesperatSwedish Paleo Nyligen kommenterat av
    Julia Adolfsson

    Men….. Undvika nötter och fröer?

    Bibbi Sandström
    Bibbi Sandström

    Om man har fel på sköldkörteln så ska man inte äta för mycket kål
    Samt har IBS o klarar inte bönor o kål lök vad öter man då

    Swedish Paleo

    Hej, nya rön visar att om man bara kokar eller tillagar kålsorterna så är det ingen fara. Det finns mängder av andra grönsaker att äta, kolla in listan på tillåtet! Lycka till 🙂

    Kim
    Kim

    Är vanlig banan verkligen AIP? Tack för svar!

    Swedish Paleo

    Ja, banan är AIP. 🙂

    Desperat
    Desperat

    Jag är lakto-ovo vegetarian och proteinet i min nuvarande kost består till största del av mjölkprodukter i olika former (yoghurt, ost, kvarg etc), ägg, sojaprodukter, nötter, frön mm och som kolhydrater äter jag oftast havregryn, potatis, quinoa eller matvete. När allt det ska uteslutas förstår jag inte alls hur jag 1) ska få i mig protein och 2) hur jag ska bli mätt. De flesta grönsaker innehåller ju mest vatten.. Blir det till att leva på banan, morot och sötpotatis alltså. Tips?

    Cecilia
    Cecilia

    Inom AIP här på Swedish paleo rekommenderar vi grönsaker i mängder som bas i kosten. Listan på grönsaker är väldigt lång. Kolla in den. För protein kan man lägga till vitt ris enligt AIP-sidor i USA där folk är vegetarianer. Risprotein utan skal föreslås också. Men rotfrukter som kålrot, rödbetor, morötter, persiljerot, jordärtskocka, majrova, palsternacka, rotselleri, svartrot, rättika, rädisor och sen lök, svamp, pumpor, zucchini, broccoli, vitkål, rödkål, grönkål, blomkål, brysselkål, sparris etc är ju okej. Sen alger, salladssorter och även sötpotatisnudlar och algnudlar. Kan du tänka dig att ta kollagenpulver så innehåller det mkt bra aminosyror – men det… Läs mer »

    Fredrik Elmdahl
    Fredrik Elmdahl

    Hej.
    Det verkar som att jag fått Psoriasis Artrit och min svärmor hittade en bok om stenåldersdieten. Jag började googla lite och hittade er sida som fick mig att läsa några timmar. Nu undrar jag om det är något jag bör tänka extra på nu när paleo kommer in i mitt liv? Tänkte på min sjukdom och så.
    Det blir en stor förändring för mig men blir det bättre så är det bara att köra på.

    Hälsningar Fredrik Elmdahl