Meny

Del 1 - Grunderna till AIP

Här går vi igenom hur upplägget med det autoimmuna protokollet fungerar, vad du kan äta och vad du bör utesluta för att nå bäst resultat. Vi tipsar även om särskilt läkande livsmedel.

1.1 Detta är AIP

Detta är AIP - bakgrund

I denna första del av vår grundkurs i autoimmun kost börjar vi med att gå igenom kostupplägget, redovisa forskning bakom samt berätta vilka resultat som AIP vanligtvis ger. Det är en bra första grund att stå på. 

 

AIP är en förkortning av ”The Auto-Immune Protocol”. På svenska heter det lite olika saker; det autoimmuna protokollet, autoimmun kost eller autoimmun paleo. Men bli inte förvirrad, det är samma sak, det vill säga AIP.

 

Det finns mängder av läkare, forskare och annan expertis som bidragit med kunskap som ligger till grund för den autoimmuna kosten: Loren Cordain (1), Sarah Ballantyne (2), Mickey Trescott och Angie Alt (3) och Chris Kresser (4) är några. Du hittar länkar till deras sidor längst ner. 

 

Tusentals kostrådgivare och funktionsmedicinare använder numera AIP som verktyg för att hjälpa klienter globalt. Det finns även kliniska studier att luta sig mot som visar väldigt goda resultat. Är du nyfiken på dessa så hittar du dem här:

 

Studie vid sköldkörtelsjukdom

Studie vid autoimmun tarmsjukdom

Så här funkar det

Detta är en kost där man utesluter vissa grupper av livsmedel. Detta kan man grovt dela in i tre delar: livsmedel som kan skapa inflammation i kroppen, livsmedel som är vanliga allergener samt livsmedel som på olika sätt kan irriterar tarmens slemhinna.

 

Anledningen till att man utesluter så mycket är att man på så vis fångar in samtliga livmedel som kan ställa till problem i kroppen och man får en skonsam kost som passar alla, inklusive allergiker.

 

Genom att man eliminerar denna stora mängd av livsmedel kan man också urskilja vad man är känslig för eller reagerar på som individ. Kanske är det så att just du reagerar på tomater eller äggvita? Eller så kanske du mår bättre av att helt utesluta mjölkprodukter…

 

Du plockar under kontrollerade former tillbaka ett livsmedel i taget och får på så vis superkoll på vad just du tolererar!

 

I slutändan kommer du att hamna i ett upplägg som är individanpassat och skräddarsytt för just dig.

Det kan tyckas lite krångligt och ganska uppoffrande att äta AIP, men belöningen blir oftast väldigt stor!

 

 

Här är exempel på de vanligaste positiva resultaten:

  • AIP minskar inflammation lokalt i tarmen vilket är ett första steg för att sedan kunna läka andra inflammationer runt om i kroppen.
  • AIP återställer en läckande tarm och tajtar till den skyddande barriären mellan tarmens innehåll och blodomloppet.
  • AIP återställer en störd tarmflora, det vill säga dina bakterier i tarmen, så att dysbios (obalans i tarmfloran) försvinner.
  • AIP återställer immunförsvaret till att fungera som det ska och inte attackera den egna kroppens olika vävnader.

Kicka igång direkt?

Denna kurs löper över 6 delar med många underliggande kapitel och ger dig all information du behöver kring kosten. Det är bra att vara förberedd när man ska börja äta AIP, men ingenting hindrar dig från att börja äta samtidigt som du går kursen.

 

Du hittar hundratals goda recept med autoimmun kost i vår medlemsklubb. Där finns också veckomenyer med inköpslistor som underlättar.

Här kommer några råd till dig som vill sätta igång direkt.

 

Det är viktigt att du är grundlig när du äter AIP och är helst 100% strikt. Om du väljer en strikt kosthållning kommer du att nå resultat fortare.

Vill du hellre ta det lite i taget så går detta också naturligtvis bra, men då måste du ställa in dig på att det kommer att ta längre tid. Du kan t ex börja med att utesluta gluten och mejeriprodukter för att sedan i steg två gå över till strikt AIP.

 

 

Är du osäker på om detta är någonting för dig så läs igenom hela kursen innan du börjar så du får all information om kostens mekanismer. Om man vet hur kosten fungerar är det lättare att bli motiverad!

Individanpassad metod

När du väl kommit igång så ska du tänka på att ta hänsyn till om du är känslig för något livsmedel och inte inkludera något som du vet att du har en överkänslighet mot.

 

Det är naturligtvis också så att alla är olika vad gäller läkningsförmåga, ämnesomsättning och intoleranser vilket innebär att man upplever olika resultat.

 

Har man flera autoimmuna sjukdomar så tar det längre tid att få ett fungerande immunförsvar än om man bara har en.

 

IBS och magproblem, inklusive IBD (Ulcerös kolt och Crohns) brukar snabbast ge bra resultat med AIP, medan neurologiska autoimmuna sjukdomar och hud/hårsäck/pigment-störningar i regel brukar ta lite längre tid. Längre tid rör sig oftast om längre än 12 veckor och upp till 6 månader.

Sjukdomar som rör immunförsvaret

Det är väldigt många olika sorters sjukdomar och tillstånd som rör immunförsvaret.

 

Man räknar med att över tre miljoner personer i Sverige har någon form av allergi, det vill säga att immun­försvaret överreagerar på ofarliga ämnen. (5)

 

Därtill har över en miljon svenskar fått diagnos på någon form av autoimmun sjukdom, vilket innebär att immun­försvaret attackerar den egna kroppen.

 

Till detta kan man lägga alla som har kroniska problem med magen (IBS), astma, eksem eller kronisk inflammation och molande värk som inte vill ge med sig till exempel i leder, knän och nackar.

 

Samtliga av dessa sjukdomar och besvär kan man alltså koppla direkt till ett stört immunförsvar, och ofta även en tarmflora (bakterierna i våra tarmar) som är i obalans.

Värk

Eftersom cirka 80 % av vårt immunförsvar sitter runt tarmarna är det helt avgörande för vårt immunförsvar vad vi äter och dricker.


Vårt serotonin bildas också till en stor del i speciella celler i mag-tarmkanalen. Det är därför speciellt viktigt att ägna extra tid åt tarmhälsan när man lider av sjukdomar som är kopplade till immunförsvaret.

 

I det autoimmuna upplägget är målet att man ska återfå ett väl fungerande immunförsvar som ger en hållbar långsiktig hälsa.

Maten läker inifrån och ut

Maten inom AIP är riktigt näringsrik och antiinflammatorisk. Den innehåller alla de mikronäringsämnen (mineraler och vitaminer), och makronäringsämnen (kolhydrater, protein och fetter) du behöver för att läka.

 

 

All mat har plockats fram för att stötta din hälsa inifrån och i takt med att tarmen läker kommer din kropp också svara bättre på det du äter.

 

 

För att underlätta i köket, så att du inte behöver laga mat så ofta,  är de recepten i våra veckomenyer för två portioner. Du kan då äta en portion direkt och spara en till nästa dag. 

Två listor att förhålla sig till

Kosten innehåller två olika listor. En som du ska titta på för att veta vad du bör utesluta och en som innehåller allt det du kan inkludera i kosten.

 

 

Du hittar kompletta listor i kommande kapitel i separata pdf-er.

Uteslut och återinför

Efter en elimineringstid på mellan minst 4 till 12 veckor – och när du känner märkbara förbättringar i din hälsa – är tanken är att du ska övergå till en bredare kost som inkluderar mängder av de livsmedel som du uteslutit när du ätit AIP.

 

 

För att du ska behålla din hälsa i framtiden är det viktigt att du fortsätter att utesluta framförallt socker, gluten, processad mat och tillsatser.

 

 

Många mår även bra av en helt mejerifri kost då mjölkproteinerna kan fortsätta att irritera immunsystemet.  Eftersom mjölkproteinerna finns kvar även om man köper laktosfritt så fungerar det inte heller att köpa laktosfria produkter. 

 

 

Det har börjat dyka upp mjölkproteinfria produkter i Sverige nu, men dessa är ofta pastöriserade och processade på annat sätt som förtar hälsoeffekten. Saknar du mjölk så satsa på nötmjölk av olika slag efter AIP, t ex mandelmjölk, cashewmjölk eller kokosmjölk. 

DelaShare on Facebook
Facebook