• Ut och träna i naturen- det är paleo!

    Trippelbloggen handlar idag om att ge sig ut och röra på sig. Anna tipsar om löpträning, Kalle om hur man kan utforska naturen och Cecilia ger ett exempel på ett paleopass. Ha en härlig vecka och försök kom ut och rör på dig i skog och mark – det tillhör paleolivsstilen!

    Anna Skoglund

    Löpning och teknik

    Man går i simskola för att lära sig simma. Nån springer bakom och håller i cykeln för att man ska lära sig cykla. Man har instruktör på gymmet för att inte lyfta fel. Jag kan faktiskt inte komma på någon sport som man ”bara gör”. Men många tror om just löpning –  att det är bara att sätta på sig ett par skor och ta sig ut och springa. Men det kan inte vara mer fel.

    När jag var ung så sprang jag mycket, då hette det jogging, och man skulle landa på hälen och rulla fram. När jag fortfarande var tonåring så gick mina knän sönder, och jag fick en permanent skada, som jag lärde mig leva med, för jag ville verkligen springa.

    Jag har alltid återkommit till löpningen efter mina graviditeter, men efter trean så gick det inte. Först då, 35 år gammal, började jag förstå att jag måste lära om, jag måste hitta ett nytt sätt att springa på.

    Det är inte lätt att byta löpsteg, men det är verkligen värt det. Jag har inte ont i knäna längre! Och det efter ca 20 år av trasiga knän. Jag har inte heller ont i bäckenet/ryggen, och jag kan springa! Nu heter det löpning. Jag är löpare.

    Hur ska man springa då? Jo, man ska försöka landa med foten under kroppen, och lyfta på fötterna. När man sträcker ut steget så ska det sträckas ut bakåt, inte framåt. Det låter så lätt, men det tar ca två år att byta steg, från ax till limpa – så att säga. Det har jag även fått bekräftat av Anders Zsalkai när jag frågade honom om detta. Själv är jag framfotalöpare, men det viktiga är att inte landa med foten framför kroppen för gör man det så bromsar man, men framför allt får man en stark stöt genom alla leder som fångas upp först i bäckenet och ryggen. Landar man mer på framfoten så har man ganska många leder som fångar upp stöten, och man får ett mjukare steg. Men får dessutom ett piggare steg, vilken man kan se själv om man studerar olika löpare. De som landar på hälen ser tröttare ut, och vissa vaggar lite, som om det gör ont.

    Anna porträtt1Anna i skog och mark

    Om man vill veta om man själv springer bra, men saknar både sällskap och spegel, så kan man springa över en träbro, eller liknande. Ju mindre fotisättningen låter, ju bättre springer man, vilket ju också är bättre för kroppen. Själv kan jag springa utan skor på både grus och asfalt, vilket jag själv aldrig trodde skulle hända. Jag har till och med fått beröm för mitt steg under jubileumsmaran 2012, när jag hade sprungit halvvägs. Det var så kul att höra att jag fortfarande kommer ihåg det, men jag har fortfarande en del att jobba på, man kan alltid bli bättre. Vi möts väl i löpspåret! /Anna

    Kalle Kammonen

    Häng med ut i skogen och få inspiration! Det är där jag hänger så ofta som möjligt nuförtiden. Trots att jag tränar mindre och mindre så blir jag mer vältränad. Hur kan det komma sig? Det beror också på hur man definierar vältränad. Jag anser mig vara mer funktionellt atletisk än någonsin tidigare men jag skulle absolut inte springa en mil på samma tid som förr. I mitt sökande efter hälsa så har jag hamnat i skogen 🙂

    Det började för några år sedan då jag inspirerades att bege mig ut i naturen. Jag har alltid tyckt om att vara ute men inte på det sättet. Nu har det blivit till ett dagligt behov. Om jag inte får känna den nära kontakten med naturen så saknas det något i min dag. Att få känna lukter, dofter, vinden och rent fysiskt vara i kontakt med moder jord är så otroligt välgörande. Att vara jordad (hud mot jord) balanserar oss.

    Kalle yoga i trädKalle kör yoga i ett träd

    Vad kan man göra därute? Allt! Jag låter inspirationen flöda. Ibland klättrar jag i träd, ibland i berg. Jag kryper under saker, krånglar mig genom svåra vägar. Ibland småspringer jag omkring, ibland stillsammare promenader. Lyfter stenar och bär iväg, kastar saker och drar i fallna träd. Det känns faktiskt som att jag är barn på nytt. Min motorik, styrka, smidighet och snabbhet utvecklas på ett helt nytt sätt. Jag märker det när jag återvänder till mer ”vanliga” situationer av träning. Sen finns det annan värdefull träning jag gör som t.ex. pilates. Pilates ger dig en inre styrka, stabilitet och kroppskontroll. Det kan man sen applicera i sina övriga aktiviteter.

    En rolig bonus är att göra allt man gör ute i skogen även i ”civilisationen”. Klättra över saker, krypa under, ta den krångligaste vägen.. Det kan bli många förundrade blickar men bjud tillbaka med ett leende och inspirera!/Kalle

    Cecilia Nisbet Nilsson

    Vi behöver alla olika sorts motivation för att komma ut på vårkanten. För mig funkar faktiskt nya löpskor som en morot. Jag ska testa en sko speciellt anpassad för stadslöpning som heter City Trail från Salomon samt en annan för användning före och efter löpning. En lite skönare innesko som heter RX MOC. Idag blir det första löpturen på ganska länge!

    löpskorNya fina skor motiverar!

    Om man vill komma igång med träning ute i naturen så testa paleoträning, Det finns det massor av tips på nätet. Jag har hittat en ganska rolig video från Australien som visar principen . Lite fniss och lite inspiration i ett. http://www.cavemanpower.com/videos/the_Caveman_Power_Workout/

    Paleoträning 15 minuter

    Här är mitt eget lilla träningsprogram som jag själv kör! Jag kallar den Paleoträning på 15 minuter och den är inspirerad av bland annat The Caveman Power 15 Minutes workout, men även av tabata. Den här formen av träning älskar jag. Du blir trött men inte slut. Om du är rädd för att ta ut dig, dra bara ner på tempot.

    Metoden utgår från att du ska använda hela kroppen när du tränar. Första delen värmer du upp och får igång blodcirkulationen. Den andra delen bränner du kalorier.

    Tid: 10-20 minuter Nivå: Mellan till hög Utrustning: Något lagom tungt att bära på, en stor gren eller en sten. Om du är i närheten av hemmet, ex en dunk med vatten, en gymväska full med saker, med några petflaskor, egna tyngder, en kettlebell etc. Hitta något tungt bara. För tjejer ca 10 kilo och för män mellan 10-15 kilo.

    utegymCecilia pausar i ett utomhusgym och beundrar naturen.

    Del 1: Nu kör vi! Hitta en avsats att kliva upp på eller en trappa att gå upp och ner i. Bär tyngden samtidigt som du kliver upp och ner i 5 minuter. Sätt telefonen på larm så slipper du titta på klockan. Du ska bli andfådd men inte ta ut dig helt. Du kan fördela vikten i två kassar eller prova att bära den bakom huvudet.

    Del 2: Nu ska du göra olika explosiva övningar. Viktigt att du håller upp tempot och inte vilar mellan övningarna. Tänk på att det bara är några minuter det handlar om.

    Övning 1: Dips på bänk, sten. Vänd dig med ryggen mot bänken, placera händerna på bakom dig och häv dig upp och ner. Rumpan ska ner framför och armarna böjas i 45 grader.

    Övning 2: Armhävning, antingen på knä eller vanligt.

    Övning 3: Benböj. Håll armarna rakt framför dig, fötterna isär och böj så långt ner du kan och sen upp igen.

    Övning 4: Situps. Händerna korsade framför bröstet.

    Övning 5: Armpress. Lyft en tyngd rakt över huvudet med armbågarna vid öronen. Ta t ex en fylld 2-liters petflaska.

    Övning 6: Plankan. Kör nu övningarna i 20 sekunder var. Vila i en minut när hela cirkeln är klar. Upprepa två gånger till. Klart! Om du hittar ett utomhusgym så är det perfekt. Det finns ganska många placerade runt om i Sverige nu. Det är bara att våga, som Kalle skriver.  /Cecilia

     

    Trippelbloggare

    Ha en fin paleovecka! Anna, Cecilia och Kalle

     

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar