• Träningscocktail av Marie

    Swedish Paleos ständige gästbloggare Marie Norder Aspholm bjuder idag på en intressant beskrivning av hur man kan blanda olika träningsformer inom paleo. Hon kallar det för en ”Funktionell träningscocktail”. Visst låter det härligt?!

     

    Marie Norder Aspholm

    Marie-Norder-Aspholm

    Ingredienser till en funktionell träningscocktail

    Marie 1

    Inom Paleo så strävar man, efter att så långt det är möjligt, leva såsom naturen avsett. Vi ska äta så naturlig mat som möjligt, som vi evolutionsmässigt har ätit. Mat som innehåller alla näringsämnen som vi behöver för att hålla oss friska. Mat som inte innehåller sådant som ger inflammationer, försämrar vårt immunförsvar och gör oss sjuka.
    Vi ska i vårt moderna samhälle sträva efter att leva på ett sätt som ger minsta möjliga miljöpåverkan. Vi ska ge våra kroppar och sinnen bra förutsättningar att fungera i vardagen genom att försöka minska stress och sova gott.
    Vi ska helt enkelt försöka tillgodose de behov som vi haft sedan vi levde som samlare och jägare. Det är många ingredienser i receptet för att leva såsom naturen avsett. Alla ingredienser kanske vi inte får tag i av olika anledningar men vi kan alltid göra så gott vi kan efter våra förutsättningar.

    Om vi ser på träning med paleoglasögon, vad är då receptet för en bra träningscocktail?

    Den moderna människan, Homo sapiens sapiens, som föddes i Afrika för ca 200 000 år sedan, jag kallar den här för stenåldersmänniskan, gick knappast på Friskis & Svettis, körde ett tufft crossfitpass eller tog en löptur bara för ”träningseffektens skull”. Tvärtom så sparade de så mycket som möjligt på energin när de kunde. De levde dock ett liv där de naturligt använde sina kroppar fysiskt i olika situationer. Deras kroppar behövde ha olika fysiska egenskaper och de fick också dessa genom sitt sätt att leva.

    Människan har 7 basrörelser:

    • Gång
    • Drag
    • Press
    • Huksittande
    • Böjning
    • Utfall
    • Vridningar

    Marie 2

    När stenåldersmänniskan levde så hade hon behov av att:

    • Förflytta sig långa sträckor under ganska låg intensitet
    • Lyfta, bära, dra och släpa
    • Springa fort som tusan när de blev jagade av ett rovdjur

    Om vi översätter detta till fysiska kvaliteter som evolutionen gett oss för att överleva så hittar vi tre naturliga rörelsemönster:

    • Funktionell styrka för vardagens belastningar (kaross)
    • Aerob förmåga för förflyttning (förbränningsmotorn)
    • Anaerob förmåga för att fly eller jaga (spjälkningsmotorn)

    Hur ska vi då träna för efterlikna evolutionens rörelsemönster? Jo, vi behöver följande pusselbitar i vår träningscocktail:

    Funktionell styrketräning

    • Styrketräning som ger styrka, stabilitet, rörlighet, balans och koordination
    • Använd dig hellre av hantlar, skivstänger, vikter, kettlebells och din egen kroppsvikt istället för maskiner
    • Utmana dig själv och lyft tungt ibland (i förhållande till din kapacitet)

    Marie 3Låg- och medelintensiv konditionsträning

    • Långa promenader, jogging eller löpträning

    Marie 4Intervallträning

    • Löpintervaller
    • Intervallträning kan också bedrivas med rodd, cykling eller längdskidåkning

    Marie 5

    Ta gärna hjälp av en personlig tränare för att lägga upp ditt individuella träningsupplägg.

    En bra träningsdos för de flesta motionärer är 3 gånger per vecka. Försök få med alla tre rörelsemönster någon gång under veckans träningspass.
    Genom att träna på ett genomtänkt och funktionellt sätt så ger du kroppen rätt förutsättningar att klara vardagens belastningar och minskar risken för skador vid träning.

    Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av!

    Och som Edward Stanley sa; ”De som tror att de inte har tid för fysiskt aktivitet kommer förr eller senare få avsätta tid för sjukdom”.

    Länk till Jonas Bergqvist blogg där du hittar mycket att läsa om träning.

    /Marie

    Här hittar ni Maries blogg.

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar