Potatisbröd (paleo)

    PALEO. Ett saftigt potatisbröd där du kan tillsätta kassava- jordmandel eller vanligt mandelmjöl. Lite brödkrydda är gott att ha i eller oregano och basilika.

    Läs mer

    SMÅBRÖD – BULLAR (AIP)

    AIP. Goda saftiga småbröd som passar bra till smörgåsar. Perfekta att frysa in.

    Läs mer

    Brytbröd (AIP)

    AIP. Detta bröd är saftigt och påminner lite om focaccia. Kryssa brödet i fyra delar innan du gräddar det så går det lätt att bryta av i lagom stora bitar. Här kryddade vi med rosmarin och timjan, men det går bra att baka helt neutralt utan krydda eller med t ex basilika och vitlök.

    Läs mer

    Knäckebröd (AIP)

    AIP. Knapriga knäckebröd som smakar lite som grahamsknäcke.

    Läs mer

    Tortillas på kokbanan (AIP)

    AIP. Goda mjuka tortillas som kan smaksättas med valfri ört eller krydda eller bara ätas med lite salt. Här med koriander. Det blir gott med vitlök, gräslök, timjan också. Det är också valfritt med kollagenpulver i smeten, receptet fungerar utmärkt utan detta.

    Läs mer

    Nachochips med tillbehör (paleo)

    PALEO. Klassisk taco-middag med nachochips. Ladda bordet med klassiska tillbehör som köttfärs med egna tacokryddor, guacamole, salsa, hackad lök, picklade grönsaker och sallad. Recept från Annika Sjöö.

    Läs mer

    Ljust bröd (AIP)

    AIP. Ett ljust bröd som är lite smuligt i konsistensen. Fungerar bra att göra mindre bullar istället för en större limpa.

    Läs mer

    Frukostbröd på 30 min (AIP)

    AIP. Bröd som man gör under halvtimmen. Går bra att frysa in och rosta direkt från frysen. Detta recept räcker till fyra-sex rundlar. Dubbla receptet och baka fler på en gång.

    Läs mer

    Morotsbröd (AIP)

    AIP. Mustigt morotsbröd som gärna äts några timmar efter bakning. Kokbananen behöver sätta sig lite. Gillar du lite segare bröd kan du äta det direkt.

    Läs mer

    Skorpor (AIP)

    AIP. Skorpor gjorda på en mix av jordmandel- och kassavamjöl. Gelatinägget gör att de håller ihop. Om du gör dem lite mindre blir de enklare att dela.

    Läs mer

    Tacos (AIP)

    AIP. Tacos som du antingen äter mjuka eller viker och hänger på galler i ugnen och gräddar lite extra så blir det hårda tacoskal. Väldigt enkla med bara tre ingredienser.

    Läs mer

    Pitabröd (Paleo)

    PALEO. Pitabröd – snabbt, enkelt och supergott! Glutenfritt, nötfritt och gjort på enbart 3 ingredienser – jordmandelmjöl, ägg och kokosolja. Vispa ihop på 30 sek och in i mikron 2 minuter – sen är det klart!

    Läs mer

    Formfranska (paleo)

    PALEO. Ett gott bröd som är helt paleo. Fiberhusken ersätter gluten och ger brödet spänst.

     

    Läs mer

    Knäckebröd (AIP,Paleo)

    AIP/PALEO. Ett gott alternativ till vanligt knäckebrödet när man äter AIP. Gelatinägget ger brödet lite extra saftighet och knäcket blir lite segare än vanligt knäcke, men väldigt gott.

     

    Läs mer

    Spenatbröd (AIP, Paleo)

    AIP/PALEO. Gör ett lite annorlunda och gott bröd med spenat i degen. Spenaten kräver lite extra saltning för att den goda smaken ska komma fram.

    Läs mer

    BANANBRÖD MED ZUCCHINI (AIP, PALEO)

    AIP/PALEO. Riven zucchini och mosad banan är basen till dessa mjuka efterättskakor.

    Läs mer

    Bröd (AIP, Paleo)

    AIP/PALEO. Ett gott och enkelt matbröd som kan göras som ”frallor” eller som en limpa.

    Läs mer

    Bananfikabröd (AIP, Paleo)

    AIP/PALEO. Goda små fikabröd med smak av banan och kokos. Enkla att göra. Byt ut cassavamjölet mot mandelmjöl för en paleovariant.

     

     

    Läs mer

    Bagels Paleo

    PALEO. Bagels ska kokas två minuter innan de åker in i ugnen. Den här varianten är gjord på cassavamjöl och konsistensen blir då lite mer kompakt jämfört med vanliga bagels. Var noga med att använda ett bra cassavamjöl som är just mjöl och inte stärkelse. Mjölet ska inte ”knarra” som potatismjöl. Vi använder Rawfoodshops eller Dorimax mjöl.

    Läs mer

    Naanbröd (AIP, Paleo)

    AIP. Naanbröd som blir riktigt krispigt om du tar ut brödet och låter det vila i 10 min och sedan gräddar det igen i några minuter. Servera omedelbart, det ska helst ätas direkt från ugnen som vanligt naan.

    Läs mer