• Löpning när den är som bäst

    Gästblogg med Anna Skoglund

     

    anna och barack

    Löpning när den är som bäst

    Och jobbigast. Jag har jobbat mycket och prioriterat familjen istället för att träna, och det kostar mycket kan jag säga. Man får helt enkelt inte göra uppehåll i sin träning om man vill framåt, vilket jag vill. Jag sprang med min kompis Josefin häromdagen, och det blev mest fartlek, och gång hela rundan, 6 km. Jag försökte ta henne i spurten, men hon var för stark. Genom hela passet hade vi en lite äldre herre med oss som gick en PW, och han höll ut hela vägen, och var nära att ta oss i slutet, men det kunde jag bara inte leva med, så jag tog ut mina sista krafter för att komma förbi honom, och för att ta Josefin i slutet. Jag kom förbi honom i alla fall, om nu det kan räknas som en merit. Vi småpratade lite med honom i målet, trevlig man, som ”ursäktade” sin förlust mot oss med att han hade mer vikt att bära på än oss två tillsammans, medan han drog i sig några deciliter av nån rosa dryck.

    Jag sa inget då, för det kan ju vara lite känsligt. Men om han nu vill gå ner i vikt, vilket hans egen kommentar gav sken av, varför fyller man då på med ”saft” när man är ute och förbränner, och tränar? Nej, vatten är det bästa att dricka som återhämtning, om man inte kör typ Ironman eller nåt.

    Jag är ju själv inne på att göra långa lopp inom en snar framtid, och funderar just kring denna fråga, återhämtning eller påfyllning. Kaffe funkar fantastiskt bra, så det tänker jag ha med mig på Vasaloppet och Vättern Runt, men jag måste ju äta också. Jag funderar på att göra egen gulaschsoppa och ha med mig som jag bara kan dricka, och har testat några recept, och kommit fram till ett som funkar. Men man kanske även vill ha nåt däremellan, och även under de korta loppen, eller ja, under simningen kanske det är svårt att äta, men under Lidingöloppet vill jag kanske ha nåt. Jag har testat ett Stenåldersbröd från Kungsörnen tillsammans med hackade dadlar från Ica, och det blev jättegott, nästan som mjuk kaka. Jag hade i halva påsen dadlar, men kanske ska ha hela för att ha i och med träning. Jag ska testa det på halvmaran i höst. Om jag behöver ta nåt alls.

    StenåldersmjölStenåldersmjöl och dadlar

    Passet igår blev i stort sett en upprepning av passet med Josefin, men det blev av, och det var otroligt skönt. Och ingen panik, det är ju hela 55 dagar kvar till halvmaran. Och i slutet av rundan så log solen mot mig och Barack (min hund). Ett gott tecken. /Anna

    löpkarta 2En av Annas många löprundor

    Kategorier:
    Taggar:

    Kommentarer

    avatar
    1 Kommentarstråd
    0 Svar till kommentarstråd
    0 Följare
     
    Kommentar med flest reaktioner
    Populäraste kommentarstråden
    0 Kommentarens författare
    Anna Skoglund Nyligen kommenterat av
    Anna Skoglund

    Vi ses på paleokvällen den 30/8! 🙂